Atom
Våra thujor som omplanterades i vuxen åldern börjar må dåligt. För tillfälle är det 2 thujor (som är 2.5 m höga) som börjar få bruna toppar. Det konstigaste är att den yttersta delen är grön. Det är i mitten på grenen som topparna började få brun/rödaktigt färg.
Vad tror ni?

[img=http://forumbilder.se/EC9FT/camerazoom-20150830073008910.jpg?width=150]
Huggorm
När planterades de om, var det i år eller längre tillbaka? Och var i landet är detta, det har varit mycket torrt i södra Sverige under första halvan av augusti. För detta beror säkert på torka, thuja behöver mycket vatten och särskilt om de nyligen är flyttade och inte har utväxta rotsystem. I naturen växer de i kärr.
Atom
Planterades om för 2 och ett halvt år sen.

Circa 80 thujor totalt. Men bara dessa 1,5 i mitten nästan som visar den här skadan.
Södra Sverige nära Ystad. Alla bevattnas automatiskt. En gång i veckan. Ca 8-12 liter vatten per thuja.
jo i ö-bro
Bevattnas de automatiskt även vid mycket regn? Och hur är jordläget där de står? Även kärrväxter kan drabbas av att delar av rotsystemet drunknar och dör av i stillastående vatten ( bruna partier på barrväxter är ofta inte torkskador utan vattenskada som exempelvis kan inträffa om växten planteras i en grop grävd i kompakt lerjord, har själv fått grusa upp kring olika sorters enar av den anledningen). Men jag vet inte om det kan vara något som äter på rötter eller vid grenverket. Jag känner inte till om thujor kan smittas av någon slags rostsjukdom?

Fast å andra sidan, 8- 12 liter vatten i veckan per thuja i den storleken är inte mycket. Särskilt inte vid varmt väder och torka. Skåne är rätt blåsigt med vilket också ökar avdunstning. Om du häller ut en 10 liters hink med vatten på en torr jordplätt och mäter hur djupt fukten når ner i backen så är det inte många cm.

Den rekommendation jag har läst är att man inte ska vattna mer än varannan vecka men rejält så fukten går djupt och möjligtvis täcka jorden vid extremt torr väderlek. Även växter med ytligt rotsystem brukar bilda en eller flera pålrötter.
Atom
Efter att ha rensat från allt brunt, kom inget brunt tillbaka. Det ser mao bra ut. Vi får se hur det slutar...
jo i ö-bro
Om det bruna satt i topparna så kanske det bara var att rötterna blev lite tilltufsade vid omplanteringen, jag har inte riktigt koll på hur känsliga thujor är med det. Men det lär ju inte vara permanent dött för de kan ju att klippas.
Atom
Nu har jag hittat mycket nyttigt info. Lägger i här då det var ett proffs som skrev. Hoppas det är ok?

https://www.byggahus.se/tomt/261241-tujor-blir-bruna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon