Full version: Magnolia Galaxy
skogsstjrna
Hej!
Jag är ny här. smile.gif Jag köpte en magnolia Galaxy våren 2014 och den har i år fått torra grenar upptill. Efter lång tid fick den så gröna blad (inga blommor), och nu undrar jag om jag gör bäst i att klippa bort de torra grenarna eller vänta och se vad som händer till våren?

Likaså är många av de stora gröna bladen håliga, dvs. ätna av någon insekt. Är detta något jag kan förebygga till nästa år? Vad kan det vara som käkat av dem?

Bifogar en bild där jag hoppas att problemen syns trots en massa andra växter i bakgrunden.

Bor i Vallentuna zon 4 om detta är någon ledning. [attachment=83613:20150830..._resized.jpg]
Huggorm
De döda kvistarna kan du klippa bort om du vill men det är bara kosmetiskt. Sedan är det normalt att löven är lite angripna nu i slutet på sommaren, det är säkert någon insekt som har kalasat. Jag vet inte om det går att förebygga, eller ens om man vill det. Det är ju naturens kretslopp så att säga. Det man kan göra för att hjälpa busken är att ta bort gräs som växer under den och täcka med exempelvis gräsklipp istället.
skogsstjrna
Tack, ska ta bort lite gräs under busken och hoppas på nästa vår.
Den har skjutit ett rotskott. Antar att jag bara låter det vara?
Huggorm
Rotskottet måste nog bort för jag antar att det är en ympad sort och skottet kommer nog från under ympen
jo i ö-bro
Jag skulle nog också tagit bort gräset i en rätt vid radie och samtidigt ta bort rotskottet där det växer ut. Jag skulle inte lägga färskt gräsklipp runt, det är väldigt kväverikt och magnolia är en relativt långsamväxande skogsväxt. Den har spridda ytliga rötter som jag tror får kämpa onödigt som ung planta mot gräsmatta. Jag har skuggat marken under mina med grankvistar där avfallande barren förbättrar min sandiga jord och halvmultna löv ovanpå det. Men det är i och för sig inte snyggt i en villaträdgård (jag bor ju vid skogen så här smälter det in) men man kan lägga ett lager bark på. Högt kväve i jorden ger ju snabb tillväxt men ofta lite klen på gröndelarna och risk för större känslighet för flygfän som vill kalasa i det gröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon