Full version: Grönsaker! Nej tack!
Margaretha
Gick med liv och lust in för att försöka odla grönsaker, men det blir nog till att lägga ner det projektet. Allt i mina pallkragar försvinner i stort sett. Äts upp av mördarsniglar m.fl. Har sått ruccola och rädisor flera gånger, men de försvinner hela tiden. Jag gladde mig i alla fall åt sockerärtorna. De var fina och knapriga. Tyvärr upptäckte min sonhustru idag att det var maskar/larver inne i skidorna, så nu åker de plantorna också i komposten!

Vad är det som har förstört ärtorna? Små gulgröna larver! Jätteäckligt! Det syns inte utanpå att de är angripna.

-cry-.gif
masa
Det är Ärtvecklarens (en liten fjäril) larver. Du behöver inte kasta alla ärterna, oftast är det bara några ärter i skidan som är angripna och många ärtskidor kan vara oangripna.
Margaretha
Jag får öppna dem och kontrollera om det är så. Vill gärna äta dem hela, men det får nog bli ärtorna i stället! Tack i alla fall! Du gav mig hopp om att man kan rädda något! Känns bra!

Margaretha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon