Margaretha
Flera av mina höstanemoner har dött i sommar. De fick stora bruna fläckar på bladen och sedan vissnade hela stängeln ner och dog. Nu ser jag att min i höstas inköpta vita också fått fläckar. Den står i andra ändan av trädgården. Jag kan inte se några kryp på dem. Någon som vet.

Det påminner lite om fläckarna som stjärnflockor ibland får, men det har aldrig hänt att hela plantan dött bland dem. Det har jag fått veta är ett litet skadedjur. Jag har fått rådet när det gäller dem att plocka bort sjuka blad och att spruta med något insektsgift. Det sistnämnda gör jag inte gärna. Så de mår inte heller bra.

Tacksam för tips. Både stjärnflocka och höstanemon hör till mina favoriter.

confused.gif
Bassam
Hej

Jag tycker om att sorken attackera deras rötter, så du kan leta efter hål på marken. annars det är svampen som attackera deras rötter, iallafall kan du se på deras rötter o på jorden, om du hittar ingenting kan du göra förbättring till jorden, genom att lägga lera om jorden sandig eller du kan lägga sand om jorden är lerig.

obs

Det är bra om man hittar boven.

H.Bassam
Margaretha
Sorkar har vi inte, men jorden kan ju vara boven förstås. Konstigt dock, eftersom plantorna var enormt fina förra sommaren, att jorden plötsligt skulle försämrats så mycket på så kort tid.
Margaretha

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon