Full version: Bröd!
Siri
Vill dela med mig av mitt favoritrecept på bröd. Det är bara att blanda ihop och in i ugnen, behövs ingen jäsning och knådning eller andra krångligheter tongue.gif Hållbart är det också. rolleyes.gif
Det är några ingredienser i och för sig, men har man väl handlat hem dem så räcker det ett tag, det är inte så mycket av varje.

[B]GROVT BRÖD

2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 2/3 dl vetekli
1 2/3 grovt rågmjöl
2,5 dl vetegroddar
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat (som blandas med mjölet)
1,5 dl sirap
1 l lättfil

Rör ihop och lägg i en smord form. Grädda i ca två timmar i 175 grader.
vickeva
Tack för det, det ska jag nog prova... jag har ett liknande recept nånstans och blir detta lika gott så kommer jag att baka det mycket.
Nymphaea
det låter sött...
Siri
Njae, det är inte speciellt sött. biggrin.gif
Siri
Sockret (sirapen) går ju åt i jäsningen.
*Felix matte*
Om man vill ha ett sockerfritt bröd
skall inte sockermängden (sirap) överstiga 1 msk/ 5dl vätska.
Det är mängden socker som försvinner i jäsningen.
Smekajsa
intressant recept, mycket nyttigt för lilla magen
det skriver vi ut och prövar - tack å bock för tipset
såg just äntligen hemma
de där mat-muffinsarna såg ju smarriga ut
måste nog pröva det också....
*Felix matte*
Mitt favvorecept är jättegammalt... det bakade min mor och mormor och mormorsmor, farmor och farmorsmor och hennes mor osv.

1liter mjölk
1liter vatten
175 gram smält smör
7 tsk salt
1,5 dl sirap
200 gram (4pkt) jäst
1 påse(2kg) Rågsikt
Vetemjöl till lagom fast deg.
...........................................
Låt degen jäsa i 30 min
Kavla ut runda kakor ( 15 st ca. 3mm tjocka) som får jäsa i ca 20 min. sedan naggas och gräddas på het plåt i 275graders ugnsvärme i ca 4 min
Eller rulla till bullar (som småfralla) som får jäsa i 30 min och gräddas i 225 grader i ca. 10 mín.
Siri
Tackar för ditt recept, det ser intressant ut, med smör och allt. Det ska jag definitivt prova. Hur mycket blir det av det, det verkar bli en del, eller?

Det du säger om sockermängden som går åt stämmer givetvis, jag blev lite stressad, kaffe på spisen. tongue.gif Men det smakar i allafall inte sött. Brödet alltså, inte kaffet. biggrin.gif
*Felix matte*
15 stora bröd eller ca 45 bullar... typ småfranska
brukar jag få ut av 2liters- degen.
Äkta smör är mums i all bröddeg tongue.gif

Dagens bak... gräddning pågår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon