Full version: Stamma upp ett träd?
Tapio
Halaj!

Som rubriken: ifall man vill stamma upp ett träd, skall man vänta med att knipsa de låga grenarna tills trädet har nått den höjd man vill ha, eller skall man ta dem när trädet är ungt?
Det kanske inte spelar någon roll?

Det är en 2 m hög ek. Den kanske inte passar sig så bra för uppstamning, men jag tänkte iaf försöka. Den står illa till så alternativet är att ta bort den. Den kommer att skugga tomten om inte uppstammad.

//T
Huggorm
Det finns inte något självklart svar. Man bör ju undvika att ta för mycket lövverk vid ett tillfälle, men på ett litet träd kan de nedersta grenarna innehålla en stor del av kronan. Samtidigt vill man inte vänta för länge eftersom man inte vill kapa grövre grenar än nödvändigt och dessutom vill man att trädet skall satsa tillväxten uppåt. Men jag skulle nog ta bort några grenar nu och fler nästa sensommar.
Tapio
Halaj!

Tack för svar!

Men det här förstår jag inte alls:
CITAT
men på ett litet träd kan de nedersta grenarna innehålla en stor del av kronan

jag tycker att man redan på ett litet träd kan se vad som är sidogrenar och vad som är på väg uppåt så att säga.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 02-09-2015, 20:30) *
Halaj!

Tack för svar!

Men det här förstår jag inte alls:

jag tycker att man redan på ett litet träd kan se vad som är sidogrenar och vad som är på väg uppåt så att säga.

//T
Visst kan man se det men jag menar att sidogrenarna kan innehålla en mycket stor del av trädets lövmassa. Om man har ett 2m högt träd och kapar sidogrenarna upp till 1m kanske man tar bort 75% av alla löv. Men det beror på ljusförhållandena, är det mörkt nog gör sig trädet av med låga sidogrenar helt på egen hand.
jo i ö-bro
CITAT (Huggorm @ 02-09-2015, 20:44) *
Visst kan man se det men jag menar att sidogrenarna kan innehålla en mycket stor del av trädets lövmassa. Om man har ett 2m högt träd och kapar sidogrenarna upp till 1m kanske man tar bort 75% av alla löv. Men det beror på ljusförhållandena, är det mörkt nog gör sig trädet av med låga sidogrenar helt på egen hand.

Förvisso (ofta) sant.Men har förlust av lövmassa betydelse för de flesta träds väl och ve? I såfall är det nog totalvolymen av borttagen ved som isåfall antingen försvagar trädet eller att det svarar med att skjuta tusen vattenskott så det som blir kvar blir en piassavakvast liknande sak. Men har man ett tydligt toppskott så kan man spara det till det nått den höjd man vill ha det och i princip ta bort det mesta annat även om de under viss tid betyder att man odlar en pinne/mast/eller stör. Så gör man ju helst med tydliga pendlande träd där man vill kronan ska börja på viss höjd (för att man inte ska behöva krypa under det och slippa att vid senare tillfälle göra en massiv beskärning.

En två meters ek som känns ivägen är väl värt att stamma upp till och med till palmform först om man ändå funderar att ta bort den. Den tar knappast skada av att beskäras nu men kommer antagligen att skicka ut flera små skott som får knipsas med sekatören.
Tapio
Halaj!

Det känns som att det kanske är bäst att låta den vara till den har nått höjden jag vill ha.
Jag vill inte att den skall börja konstra med vattenskott och så halvvägs mot färdig höjd.

//T
jo i ö-bro
Vattenskotten beror på den relativa mängden man tar vid ett tillfälle (roten försörjer med lika mycket till minskad mängd krona). Då är det iså fall bättre att börja ta bort nedifrån nu men ta få grenar vid varje tillfälle. Grenarna är ju mindre nu än vad de är om något eller några år också.
Bassam
Hej
Den är grenen som du bestämde att ordna trädstam, du behöver inte beskära före att den når höjden, som du bestämde och önskar, men jag tycker om om du lämna utan beskärning två eller tre grenar för säkerhet skull. men du kan göra vad som helst med andra grenar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon