jo i ö-bro
03-09-2015, 02:39
Jag har en rhododendron som jag köpte förra våren och den var i blom när jag köpte den. I våras blommade den inte utan stod och stampade ett tag med knoppar som under sommaren vecklades ut till nya blad. Den har satt nya knoppar och dessa håller nu på att spricka ut till blommor. Den har fått lite "råddis" gödsel på försommaren när jag trodde den skulle blomma och man ska väl i regel gödsla lite före och en liten giva efter blomningen. Kan inte busken bli lite trött av blomningen? För man ska väl inte gödsla på hösten. Vad är minst dåligt att göra inför vintern i såna här fall?
Aqvakul
03-09-2015, 12:22
Vissa sorter blommar lite på hösten också , t.ex. Cunninghams White. Din har väl inte kommit igång riktigt. Gödsla inte nu, utan vänta till våren. Två mindre givor före och efter blomningen är väl en bra variant. Unga vedartade växter behöver inte så mycket näring, däremot är vattning viktigt. Det gäller särskilt rhododendron, med sina vintergröna blad. Lägg på löv och annat organiskt material, för att minska vattenavdunstningen. Ek- och boklöv som inte bryts ner för snabbt är extra bra. Själv har jag några stora snår där jag vräker in diverse klipp för kompostering på plats...
jo i ö-bro
03-09-2015, 12:32
Jo jag har gjort det, jag har kastat ett par centimeter skogsfnas med halvmultnad ekblads och lärkbarrblandning. Märkte också att jordklumpen den satt i ofta är rätt torr fastän man vattnar, om det är en kompakt torvklump eller om den än rätt lilla plantan är så tät att den blir som ett paraply men jag har petat som ett par gropar med fingrarna bara så vattnet även kommer in i köpeklumpen men jag misstänker att den inte fattat att våren var för länge sedan det har inte varit sol och värme förrän för dtt par veckor sedan.
Jag har en som fanns här när jag flyttade hit, en Catwa-nånting som är rätt vanlig och den verkar ha tendens till att blomma vartannat år. Det kommer blommor varje år men vartannat år är de få och de flesta knoppar blir då en ny stjälkbit med blad.och jag var rädd att jag kanske stressat den nya den fick ju mycket ny rhododendronjord blandat i jorden så jag kanske inte borde ha gödslat alls i år? Den står i en förvisso rätt skuggig söderslänt men jag kanske ska "plantera" ett torvblock en bit nedanför som man kan vattna upp för lite svalkande luftfuktighet? Det är en cosmopolitan och jag ser att zon angivelsen till den är 2 och jag bor geografiskt i zon 4 men tomten är sluttande i sydvästläge med bergkulle och skog till norrsidan. Sammetshortensia och stewartia har hittills klarat sig ett par år utan täckning och inte frusit ned något så den här borde väl fixa det (dock är den väl kanske känsligare som vintergrön växt?).
Aqvakul
03-09-2015, 16:00
Du verkar ha bra koll!

Nytt och tveksam zon, då får man väl vara nöjd med att det växer till. Vattna på och gödsla måttligt till våren, så blir det nog bra!
jo i ö-bro
03-09-2015, 16:23
Fast jag undrar om det är skrock eller om det stämmer att många växter blir mindre törstiga om man ökar luftfuktigheten, jag kan inte logiskt begripa att avdunstningen från blad skulle påverkas. Eller om det känns för växten som lite svalare?
Hej
jordbruk lagar säga, att man kan gödsla på våren, men också kan man gödsla på hösten på gödsel som sakta bryts ned som ( stallgödsel ), många människor tror att de måste gödsla, men jag säger om växter må bra behöver man inte gödsla.
H.Bassam
jo i ö-bro
03-09-2015, 20:29
Den ser överlag ok ut förutom den annalkande blomningen fel tid på året. Bladen upptill är riktigt mörkgröna och spänstiga. De allra nedersta bladen verkar gulna och ett par har fallit av. Men de ser inte ut som järnbrist (och de borde den väl inte få nyplanterad i rätt jord?) Men Cosmopolitan som sort kanske trädar till sig? Eller om del av rotsystemet torkade i dentorvklump jag lite sent upptäckte i det närmast var torr trots att jag öst på 30 liter vatten men jag la i lite rostigt järnskrot under täckningen i alla fall (det verkade hjälpa när min gamla roddistant började bli gulådrig). Snyggast vore ju om man kunde hitta natursten med järnhalt i som ligger och blir fläckvist rostiga intill.
Plantan är dock inte köpt på en trädgårdshandel utan i en blomsterhandel avsedd för terass eller balkong och jag fick besked av han som äger eller arbetar där att han inte trodde den skulle vara härdig. Det är flera stammar som går ned i jorden (eller torvklumpen den stod i. Jag har funderat på om den verkligen ska vara så kompakt eller om man ska försöka snitta upp den klumpen ifall där står tre sticklingsplantor var för sig på egna rötter. Har en gul alpros tror jag det är (lågväxt med lite silverhåriga blad som verkar krypa sakta över marken) som är köpt på samma vis men den ramlade isär till två små när jag skulle lirka upp rotsnurret vid planteringen. Det kanske är lika med denna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.