jo i -bro
Jag planterade en magnolia (soulangeana) frra vren och frstod inte vilken delikatess barken r fr harar och kaniner. De har allts beskurit busken rejlt men inte enligt konstens alla regler fr de nya grenarna vxer nstan allihop intriktat och ngra mste allts bort. Kan man rota sticklingar nu? Hur gr man bst och hur lng tid tar det, det r allts ett par av rets skott jag tnker nypa bort, kan man ha sticklinarna vxa inne under vintern (jag antar de vill ha varmt fr att bilda rtter), givet man duschar plantan och paxksr vitmossa eller liknande mellan kruka och ytterkruka) och sedan hrda ut den till vren om den fortfarande lever?
Sandblandad jord eller torvbrikett, hur fr de ftter bst tro?
Bassam
Hej

man kan ta bort alla bladen och lmna 2 eller 3 p toppen. Sticklingarna r bttre att pudrades med trotningshormon och stack dom i plastpse som har fuktigt torv. och sen kan du lgga psarna i glasverandan med skugga.

Obs

Det r lite frsent nu, men du kan prva. du ska frska att jorden hela tiden fuktigt, men det r inte blta.

H.Bassam

.
jo i -bro
Tack! Jo det r fel tid frsts men jag mste nd rensa i den mittenrran mellan stammarna eljest r jag rdd att de kncks av blt sn om det blir sdant vder i vinter. Och ett litet kycklingstngsel runt om.

Tl magnolia att ha marktckare runt ftterna? Jag tnkte nu om harar r s frtjusta i magnolia kanske kycklinghgnet blir mer eller mindre permanent och d kanske jag vill camoflera det med hnsbr eller vaktelbr (vid min andra magnolia vxer det liljekonvaljer som rinner ner frn skogen vare sig jag vill eller inte och den verkar inte stra srskilt fr Magnolian). Men bde hnsbr och vaktelbr borde vl smlta in i den milj magnolia ska ha? Men jag har ingen erfarenhet av hur pass ytliga eller tta rtter de fr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon