jo i ö-bro
03-09-2015, 09:53
Jag planterade en magnolia (soulangeana) förra våren och förstod inte vilken delikatess barken är för harar och kaniner. De har alltså beskurit busken rejält men inte enligt konstens alla regler för de nya grenarna växer nästan allihop inåtriktat och några måste alltså bort. Kan man rota sticklingar nu? Hur gör man bäst och hur lång tid tar det, det är alltså ett par av årets skott jag tänker nypa bort, kan man ha sticklinarna växa inne under vintern (jag antar de vill ha varmt för att bilda rötter), givet man duschar plantan och paxksr vitmossa eller liknande mellan kruka och ytterkruka) och sedan härda ut den till våren om den fortfarande lever?
Sandblandad jord eller torvbrikett, hur får de fötter bäst tro?
Hej
man kan ta bort alla bladen och lämna 2 eller 3 på toppen. Sticklingarna är bättre att pudrades med trotningshormon och stack dom i plastpåse som har fuktigt torv. och sen kan du lägga påsarna i glasverandan med skugga.
Obs
Det är lite försent nu, men du kan pröva. du ska försöka att jorden hela tiden fuktigt, men det är inte blöta.
H.Bassam
.
jo i ö-bro
03-09-2015, 21:24
Tack! Jo det är fel tid förstås men jag måste ändå rensa i den mittenröran mellan stammarna eljest är jag rädd att de knäcks av blöt snö om det blir sådant väder i vinter. Och ett litet kycklingstängsel runt om.
Tål magnolia att ha marktäckare runt fötterna? Jag tänkte nu om harar är så förtjusta i magnolia kanske kycklinghägnet blir mer eller mindre permanent och då kanske jag vill camoflera det med hönsbär eller vaktelbär (vid min andra magnolia växer det liljekonvaljer som rinner ner från skogen vare sig jag vill eller inte och den verkar inte störa särskilt för Magnolian). Men både hönsbär och vaktelbär borde väl smälta in i den miljö magnolia ska ha? Men jag har ingen erfarenhet av hur pass ytliga eller täta rötter de får.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.