Full version: Strippade blommor
Copycat
Jag försökte att få svar på ogräs och skadedjur men ingen kunde/ville svara. Jag har eller har haft Astilbe och Akleja i rabatten, i flera år är det någon som strippar blomstren. Astilben tror jag mig veta att det är en liten äcklig larv som använder bladen som täcke, för att sen lämna ett spindelvävsliknande material på bladet. Bladen försvinner sedan succesivt, både på Astilben och Aklejan. sad.gif Astilben har inte blommat på flera år, Aklejan kämpar tappert och blommar "naken" utan ettenda blad. Vad kan man göra för att förhindra att detta händer i år igen? Snälla hjälp mig innan dom kommer upp.
Tesa
Astilbe hittar jag inget om men akleja iaf...
...såhär står det i min "gamla" bok....vet inte hur aktuellt det är....

"glupska bladstekellarver kan på bara några dagar kaläta aklejor. Var uppmärksam när tiden kommer då larverna börjar äta på bladen och behandla med malation eller Baytroid"
Copycat
Tack snälla Resa för svaret. Men vad är det? Och var kan jag få tag på det någonstans? unsure.gif
Tesa
..hmm, det var liksom det jag menade med "aktuellt"..... jag har ingen aaaning...
Det står iaf under "medel mot insekter" i boken så det går väl kanske med Pyretrum också och det finns i blomsterhandeln....
Gossen Ruda
Hos mig är det sorkarna som käkar upp aklejbladen. Dom knipsar av hela bladet och sticker iväg och antingen äter direkt eller lagrar.
Copycat
Nja, det är inte hela bladet som försvinner, det är det mjuka gröna på bladet. Kvar står ett stackars skelett, och det är inte vackert när/om den blommar. sad.gif
Gossen Ruda
Såna kryp kallas just för skeletterare. Larver av fjärilar och steklar är oftast boven. Jag kollade lite och hittade en uppgift i Bonniers stora bok om trädgård. Där nämns en Aklejastekel som snabbt kan kaläta bladen. Känner inte till något mer om den.
Copycat
Den verkar inte bete sig som Astilbelarven i alla fall. Jag har aldrig sett något på Aklejan, helt plötsligt så är den näck bara. sad.gif Astilben SER man den lilla äckliga wacko.gif larven på/i när den har bäddat ner sig i bladet. Jag försöker att trycka ihjäl dom men det är ju SÅÅÅ äckligt, helst så tar jag helt sonika bort hela bladet och trampar på. Gud, vad löjlit det låter. rolleyes.gif wub.gif
Gossen Ruda
Empati kallas såna spärrar. Undrar om jag och Tesa tittar i likadana böcker? smile.gif Ser du inga larver kanske dom gömmer sig på dagen. Kolla under bladen eller gå ut med ficklampa på natten. Dom skall vara små och gröna. Inte från Mars. tongue.gif
Copycat
OK. Tack för svaren. Jag ska ut och titta så fort dom kommit upp, OM dom kommer i år. Det är inte så varmt än här uppe. Det blir läbbig larvjakt hela sommaren, och jag som jagade liljebaggar hela förra sommaren, fy, attan ! tongue.gif
Tesa
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2004, 22:11)
Undrar om jag och Tesa tittar i likadana böcker? smile.gif

Ja det är nog så...iallafall "Bonniers stora bok om trädgård"..... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon