jo i ö-bro
Jag har en en som stod på min tomt när jag flyttade hit. Den växer i rätt jämn granform med rätt glesa grenvåningar varifrån det hänger ner draperier. Den står på sätt och vis fel för den står i ett dike som rätt frekvent blir vattenfyllt på våren innan tjälen gått eller vid ihållande regn . Å andra sidan är nog lerjorden där relativt väldränerad för det ligger tegelstenar som fyllnadsmassa där.
Jag har försökt googla vad det är och det finns tydligen hängande enar, den är rätt lik juniperus communis "oblonga". Men den har inga bär, min verkar dock ha glesare grenvåningar fast den står ju lite konstigt). Min tanke var att jag vill ha ett par till av den och tänkte försöka med stickling men när gör man det helst för bästa snabbaste rotbildning? Ska man ta kvist med "klack" som man gör med buxbom och på samma sätt i sandig jord nästan när som helst?
Eller ska man försöka hitta en liten vildsådd babyen och försöka ympa på en kvist? (Fast barrträd är väl knepigare att ympa än lövträd?)

Edit: insåg det är fel trådrubrik.
*Stintan*
Du har ingen bild på underverket?
Huggorm
Jag har ingen aning om det går att ympa enebuskar men i USA ympar de barrträd hela tiden. De letar "häxkvastar" i skogen och ympar sedan de på en vanlig stam för att ha ett litet och kompakt barrträd i trädgården. Mest olika sorters gran och tall men kanske även en.

Annars kanske det funkar med avläggare? Det går i alla fall med gran, för hos mig slår grenarna rot ifall de ligger i mossan på någon sten eller liknande.
jo i ö-bro
Jag har ingen bild nu men är det skapligt väder imorgon kan jag prova fota den. Den är rätt tanig men verkar ha fått fler och tätare draperier sedan grannen som flyttat in mittemot tog bort en handfull stora granar så den har ju fått avsevärt mer sol.

Jag ser då och då ympade barrväxter till salu men jag antar att det är knepigare än lövväxter, en växer väl inte fort heller. Jag antar/tror (men vet inte) att ympen växer ihop snabbare om själva trädet eller busken växer relativt fort (?).

De verkar ympa barrväxter rätt friskt i Storbritannien med, men jag ska testa lite olika varianter, avläggare, och sticklingar med och utan klack dels i sand och.dels i torv. Något borde väl ta sig.
jo i ö-bro
Oblong på nätet, två sidor:
www.canadaplants.ca/display.php?id=559

www.alsipnursery.com/12120002/Plant/9414/Broad_Weeping_Common_Juniper

Min är mer lik den på alsipnursery. Den har glesare mellan grenarna än den på canadaplants. Det kan kanske bero på läget där de växer. Min står kanske lite för blött (och har stått rätt skuggigt fram till nyligt). Jag är dock inte säker på att det är en Oblonga, fram till nyligt trodde jag det bara var en vanlig en som blivit så för att den kämpar med mig med slånbärssnåret som också vill växa där. Men jag ska försöka fota den. På barr och stam ser den ut som de vanliga enarna som växer på slänterna i skogen, jag har dock en "vilden" planterad av fågel eller ekorre eller nåt som jag låtit vara kvar men börjat stamma upp och klippa klot i toppen som är yngre och mindre än denna men den "vilden" har bär redan.
Huggorm
När du har bilder kan du lägga in dom på detta forum: http://forums.gardenweb.com/forums/conif

Där finns en del riktigt duktiga kännare av barrträd. I Sverige är det ju inte så "inne" med barr för tillfället, men det är det i USA och UK så folk där har nog mer koll på sorter.
jo i ö-bro
Det kan jag göra. Jag märkte att beskrivningen av oblonga skiljer sig åt något på de sidor jag postade. Min har kanelbrun bark son canadaplant beskriver (alsip beskriver Oblonga som gråbarkig)och insidan av barren är silverblå som de brukar vara på vanliga enar med. På någon annan sida beskrevs Oblonga som behövande stöd för att det ska bli en topp som växer uppåt. Min har växt uppåt utan stöd de senaste tio åren, den har inte tendens till att skruva sig åt sidan som många pendelarter av många träd har. Fast färgskillnader kanske beror på klimat, nederbörd, jordtyp och liknande förstås.
jo i ö-bro
Det mörka regntäcket lättade på eftermiddagen så jag fick några bilder på enen, inte värst bra men man ser hur grenar sitter och draperierna från dem. Men får inte det att funka när jag försöker ladda upp bilderna confused.gif

Jag får inte heller in dem i album.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon