Full version: Vindruvor med ohyra?
Jenny76
Hej!
Helt ny på detta forum så hoppas jag klarar av det!
Jag har två vindruvor i söderläge som klättrar på varsin stolpe. De växer jättebra och jag klipper dom inte. Det är en grön och en röd druva. Men förra året och även detta år så blir bladen bruna och alla druvklasar ruttnar bort. Själva druvorna spricker när dom är halvstora och det blir inget kvar. Vad gör jag för fel och vad kan det vara för ohyra som jag fått på dessa? Ska jag klippa ner de helt nu i höst eller är det nån som känner till vad det kan vara?
Jag bor på Gotland och dom är cirka 5 år gamla. Hoppas på hjälp!
Mvh Jenny
jo i ö-bro
Vad är det för druvor (orsaken jag frågar är att druvor vanligtvis vill ha relativt kalkhaltig jord, vilket det väl oftast är på Gotland medan de såkallade staket- eller labruskadruvorna som oftast odlas på friland vill ha lågt ph som blåbär)?

Det låter inte som ohyra utan någon brist, många frukt och bär får ju problem med svagt skal som spricker av gödsling med för mycket kväve.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon