Jag har just tagit bort 25 träd vid tomtgränsen. Flera var mycket stora, över 45 cm i diameter. Jag tänker att dem som är över 45 cm skall jag beställa stubbars till men dem som mindre funderar jag på att ta bort själv. Jag har funderat på två metoder. Att elda dem eller att lägga kompost på dem och låta dem bara försvinna. Övervägande delen av träden var björk.
Någon som har erfarenhet av dessa metoder och kan tipsa om något att tänka på? Jag är inte superstark så att hugga i dem är inte ett alternativ. Jag är även lite rädd att de skall brinna i evigheter eller att de skall vara så våta att de inte går att få fyr på. Om jag nu istället lägger kompost på, ungefär hur lång tid kan det ta innan de är hjälpligt försvunna?
Tack tack
Huggorm
06-09-2015, 07:40
Att elda upp dom är svårt. Man får gräva ett hål vid sidan av stubben och elda i hålet. Så tar man någon gammal plåt och lägger över elden så värmen inte kan gå rakt upp utan snarare snett upp över stubben. Men det kommer ändå ta flera dagar.
Men björk förmultnar snabbt. Lägger man kompost på, eller något annat som gör att de hålls fuktiga, så tar det bara några år innan de blir riktigt mjuka och lätt kan huggas i bitar med spade eller liknande.
jo i ö-bro
06-09-2015, 08:59
Har tagit bort en hel del stora träd från tomten och stora stubbar är svåra att elda bort (jag försökte inte ens) utan jag grävde upp lite kring dem och sågade bort lite bitar och "skadade" dem lite med lite jack här och där och sedan skottade jag kompost kring dem och gick då och då några år efter och försökte rugga till dem med grepen. Barrträd kan ju nästan bli som att man konserverar dem för tid och evighet om man eldar på dem men inte eldar upp dem (när man slår ner humlestörar eller gärdsgårdshägn gör man ju så att man kokar den del av granslanan som ska i backen, alternativt håller över eld, kyler i vatten och upprepar det ett par gånger till man ser att kådan i trät liksom kokar.
Man kanske får tänka sig för dock vad man planterar där i den närmaste tiden (vissa träd är mer mottagliga för den typ av svamp som bryter ned trä men täcker du stubbarna med kompost eller liknande så blir ju processen underjordisk).
Björk brukar bli porös och gå att smula sönder bit för bit inom ett par tre år, vad gäller själva stubben av det som växt ovan jord, även om själva rotklumpen kan bli kvar rätt länge (rötterna är väl mer fukttåliga
Aqvakul
06-09-2015, 09:34
Det finns ju stubbfräsar.
RibesRubusVitis
06-09-2015, 13:48
På den gamla odlingslotten hade jag ett nersågat plommonträd som gav elaka stubbskott. Jag fick bort alltihop genom att trä ett oljefat (mindre storlek) utan botten över stubben och elda rejält. Det räckte att komma under jordytan och sen täcka. Några rotskott blev det inte heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.