Trädgårdsnewbie
06-09-2015, 18:53
Vi har precis blivit med tomt, och har på denna 5 stycken aspar, cirka 20 meter höga. Vi ska ringbarka och ta ner en av dem men tänker behålla de andra fyra. Nu är min fråga vilka andra växter som går att kombinera med asp? Jag har läst mig till att de har ytliga rötter och därmed tar vatten och näring från växter som växer under eller i närheten. Vi är inte främmande för mossa etc, men jag vet för lite om vad som växer under aspar naturligt?
Tacksam för hjälp!
Huggorm
06-09-2015, 19:06
Aspar kan ha en ganska varierande undervegetation. Visserligen tar de mycket vatten och näring från jorden, men de släpper också igenom mycket sol och på hösten släpper de löven som förmultnar och näringen kan tas upp av andra växter. Alla möjliga sorters buskar går att odla, om än kanske inte de allra mest krävande. Men att ringbarka är onödigt, när aspar står i grupp är de troligtvis förbundna via rötterna, de är alltså samma träd men med fem olika stammar. Så fungerar asp, stammarna växer upp, blir gamla och förgås men trädet skicka upp nya och kan överleva i tusentals år. Att ringbarka fungerar alltså inte, eftersom de andra träden skickar ner näring till de gemensamma rötterna. Men visst kan det vara olika individer, kolla nu om några veckor när löven skiftar färg om det sker samtidigt.
jo i ö-bro
06-09-2015, 19:10
Hade ett snår med aspar och smultron växte där liksom över allt annanstans hos mig. Jag ska väl inte säga att de trivdes men de spred sig och ibland blev det skapliga bär, inte några mängder dock.