Anders.Hoerbo
Hej! Det här är våra prakthäggmisplar (Amelanchier lamarckii) I bakgrunden ser man grannens hus. Syftet med dessa prakthäggmisplar är att skapa insynskydd mot grannen (som är trevlig på alla sätt, men privatliv vill man ju ha!) då vi inte tycker måbärshäcken är tillräcklig. Vi köpte Prakthäggmisplarna 200-250 cm höga och de har gett sig iväg 50 cm bara sedan i mars. På plantskolan sa de att det var ett utmärkt val för insynskydd. Dock har tvivlet smugit sig på under sommaren; är det tillräckligt med dessa för att skapa ett bra insynskydd? Har vi planterat dem för glest? Bör jag plantera någon buske emellan? Isf vilken? Syren? Eller behöver de plats att växa sig stora och inte störas av andra buskar?

Prakthäggmisplarna står 250 cm från varandra, vi bor i zon 1 (på gränsen till zon 2)

[attachment=83632:_MG_0551.jpg]
jo i ö-bro
En granne till mig har en som är äldre och den är drygt 3, 5 meter hög som flerstammtigt träd där kronan börjar rätt lågt på stammen. Kronan är ungefär lika bred som trädet/busken är hög så 2.5 meter mellan tror jag är rätt bra avstånd. Kronan kommer att utvidgas och antagligen kommer de till slut att liksom växa i varandra.

Grannens träd står dessutom i skugga en stor del av dagen varför jag tror den skulle kunna bli bredare om den fått ljus/sol från fler håll under dagen.

Häggmispeln kan dock bli gles nedtill och vill ni fylla igen nedåt kan ni antingen sätta fler mindre exemplar mellan, eller välja något annat buskigt, varför inte något olika buskar som får tävla med häggmisplarna i höstfägring, häxal eller något? Om det inte måste vara något som växer på rät linje med misplarna skulle jag kunna tänka någon vintergrön dvärgform som kommer att kontrastera mot och lyfta höstprakten
jo i ö-bro
Du gjorde rätt som inte valde måbär. Måbär är trevligt på många sätt, växer fort och grönskar tidigt på våren men är knepig att hålla snygg om man vill ha höjd på den som man väl vill om den ska funka som insynsskydd.
fvd
Det enda du kan göra är att klippa ner buskarna ordentligt och fortsätta med det var tionde centimeter. Om du vill ha dem tätt får du plantera fler. Jag har en gammal häggmispelhäck som jag har kapat den blev så hög så att jag måste stå på stege. Nackdelen med den är att den får spinn och löss och bladen blir vita. Det finns fler trådar om häggmispel där du kan få fler synpunkter.
Bassam
Hej

det är bra om du ersätta dem för att undvika glesa situationen men det är bättre att du gör upphöjd mellan dem, före att du planterar ersättning för att ska inte bli konkurrens mellan deras rötter.

H.Bassam
jo i ö-bro
Fast hur tätt vill/måste du ha dem nedtill? Det är ju någon häck dller buskage bakom dem som skymmer, jag kanske missförstått vad buskträden avser dölja för jag antar att det är sikten till och från huset som är på bilden? Den kanske är olika problembenägen i olika zoner här i Uppland har jag inte hört eller sett häggmisplar med den typen av problem.
Anders.Hoerbo
Hej jo i Ö-bro! Jag uttrycker mig nog något slarvigt i min fråga. Häcken som du ser bakom prakthäggmisplarna är en befintlig måbärshäck anno 1964. Den har på bilden nått strax runt 180 cm vilket vi anser maxhöjd för att kunna hållas snygg. prakthäggmisplarna är tänkt som en "förlängning" på denna, och att vi satte dem brett i sär för att inte ha två häckar, vilket kan se fånigt ut. Men sedan började jag bekymra mig för om dessa var tillräckligt för att dölja den insyn som kvarstår där måbärshäcken slutar, dock tror jag att om de bara får växa i fred så lär det inte vara några problem. Men jag gick igång på din idé med häxal, vilken häftig höstprakt det skulle bli!
jo i ö-bro
Häxalen har ju ett snyggt tätt växtsätt också. De syns dock relativt sällan i handeln här i uppland men jag har precis lyckats hitta en planta från england. Den ska väl bli ca 2 meter hög.
jo i ö-bro
Såg nu en sida där det påtalades att häggmisplar kan drabbas av mjöldagg men det är främst där den används som klippta häckar. I Lancasters bok "Trädgårdens träd" anges att den inte trivs på torra kalkhaltiga jordar. Men annars har jag inte uppfattningen att det är ett särskilt sjukdomsdrabbat släkte, det används ju ofta i parkbuskage och andra mer eller mindre halvoffentliga platser och där brukar man väl vara rätt kräsen med sortvalet.
Huggorm
Framför allt är det väl på torra jordar de får mjöldagg och i en trädgård där man klipper gräset avdunstar regnvatten snabbt och det blir kruttorrt.
jo i ö-bro
CITAT (Huggorm @ 10-09-2015, 15:17) *
Framför allt är det väl på torra jordar de får mjöldagg och i en trädgård där man klipper gräset avdunstar regnvatten snabbt och det blir kruttorrt.

Mjöldagg gynnas väl också bland tätbevuxet grenverk, vilket det ju blir när man håller den som klippt häck. Vinbär och krusbär av sorter som är mer mottagliga för det brukar väl rådas att hålla dem urglesade.
Ann i Göteborg
Tålamod! :-)

Gödsla ordentligt varje april (när de börjat spricka ut i blom) och midsommar, vattna vid långvarig torka.
Jag använder Algomin och hönsgödsel, t.ex. hönsgödsel i april och 'Algomin ekologisk/trädgård' vid midsommartid.

Om några år skall du se att de sträcker sig väl uppåt 4-5-6 m och ger ett vackert insynsskydd!

Det blir jättefint och bra avstånd har du valt! Då kommer du också åt att klippa måbärshäcken riktigt snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon