jo i ö-bro
Jag har köpt en atlas ceder som bara är en liten pinne ännu och därför vill jag inte plantera den ännu på platsen den är tänkt att vara för jag har rådjur som går och tuggar och rycker i allt smått. Den är ympad på något och står i en liten 9cm kruka men jag ska sätta den i en något vidare och avsevärt djupare kruka och min tanke är att den ska stå i en kallbänk (eller barnhage om man så vill )som jag bygger som en större kaninbur tillsammans med annat smått med krukan isolerad på sidorna med bubbelplast och sedan löv mellan krukorna. Den ska stå skyddad i ett parti med stora stenblock i söderslänt. Min fundering är att den kanske ändå hellre äf inomhus under vintern. Jag har en hall med bra ljus och där den kan få kring 15 grader och jag skulle kunna fixa luftfuktighet med att ställa krukan i en rymligt ytterfoder där jag kan fylla vitmossa mellan krukorna.

Kan den överleva så över vinter och kanske växa lite?

Skämmer jag bort den så att den ändå blir mindre tålig? Som sagt är det bara en liten pinne nu.
Bassam

Hej

Det finns olika sorter med olika härdighet. i alla fall i södra Sverige kan man övervintra den ute om finns fuktigt och varmt utan frost. de tycker inte om frost.

H.Bassam

jo i ö-bro
Det här är en cedrus atlantica glauca, geografiskt bor jag i zon 4 men Mälarnära och kring de stora stenblocken vänt mot söder blir det nästan aldrig tjäle om vintern, ibland är jorden frusen ett par centimeter. Den hamnar liksom i innergårdsläge och den har gott och väl skydd från norr med gott om ljus och sol i söder. Den här varianten blir maxhöjd 10 m i i Storbritannien men jag tänker släppa upp den till max 3 kanske 3, 5 meter.

Det är ju lockande att ha den inne och låta den växa till sig, å andra sidan är den ju liten och "bäddar man in den borde det vara bättre att den får vänja sig vid "friluftsliv" (i en kanin/rådjursbur förvisso).
jo i ö-bro
Är det kyla i luften eller kyla i jorden som är mest kritiskt för härdigheten? Här anses ceder odorata som härdigare än atlas men det verkar vara tvärtom på andra platser. Läser jag amerikanska sidor anger de atlas som härdigare än odorata.

Att det blir fruset om rötterna är jag tämligen säker på att slippa när den väl ska planteras på sin plats, men det kan ju bli kallt i luften Ibland blir det vintrar med någon vecka med -20 drygt.

Huggorm
Jag vet inte, men en del känsliga barrträd har ju problem med frystorka. Alltså att jorden är frusen så den inte kan suga vatten att svalka sig med på våren när solen börjat värma igen. Är man riktigt seriös kan man köpa en stump värmekabel och lägga på marken över rötterna, och sedan täcka med granris eller löv. Men om det inte blir någon frost på platsen skall det ju inte vara några problem.
jo i ö-bro
Då får den vara ute i vinter i "barnhage" som ska stå ungefär på området den sen ska planteras. Jag fick den i förrgår och den har legat i paket ett par dagar så den har fått bo under fiberdukstält fram till nu. Så jag har satt den i större kruka och den hade rätt rejäla rötter som blev långa när jag kammade ut dem så den står nu i en roskruka (jag klippte en del rötter ca 7 cm).

Kanske inte relevant för ceder men jag råkade hitta en artikel om försök där man försökt öka härdigheten med plantor av kinesisk vit tall och pinus strobus hybrider i bl.a. Ontario i Kanada. De mäter koncentrationen av något ämne i plantorna och det visar sig att ungplantor kan öka sin härdighet i någon mån och detta synes ske tydligast där man minskar ljuset plantan får per dag gradvis i någon tid innan man började exponera dem för sjunkande dygnstemperaturer. Jag ska leta rätt på artikeln, jag tyckte det var otroligt intressant även om det i någon mån är en etablerad sanning och redan känt att en ung planta ofta acklimatiserar sig lättare.

Så just nu står lilla "cederkvist" inte i full sol som föreskrivs för hen står bakom en halvtätbuske dom skymmer sol mellan kl 12-14.
jo i ö-bro
Artikeln om härdighetsexperimenten var publicerad i "Tree Physiology 27, p.p. 243-250 "Cold hardiness of interspecific hybrids..." av Lu, Colombo och Sinclair. Finns i pdf format på
http://www.treephys.oxfordjournals.org
jegi
Jag hade en ceder här i zon IV för några år sedan. Den dog den här svåra våren (var det -12?) när så mycket vintergrönt strök med. Det var en deodara. Skulle tro att vårsol i kombination med frusna rötter generellt är det svåraste problemet.
Kunde tyvärr inte hitta artikeln i din länk. Hade varit intressant att läsa. Annars är nog den allmänna uppfattningen att större plantor har bättre härdighet men det kanske inte var just det som det gällde?
jo i ö-bro
Kolla "Archive" och det är volym 27 -2007. Artikeln finns i februarinumret.

En stor planta är väl förvisso tåligare men mindre plantor har jag för mig acklimatiserar sig bättre/lättare till ny plats. Exempel...den här drygt ettåriga plantan är från Storbritannien, jag tror jag har större chans att klara den jämfört med om jag skulle köpt en femåring uppväxt i Storbritannien eller Nederländerna. Även om på gränsen härdigheten är densamma så torde väl femåringen i någon mån vant sig vid det relativt milda klimatet?

Skulle det finnas femåriga frilandsodlade cedrar med ursprung i min trakt så skulle de ha större chans att klara sig än min ettåring även om min ettåring vore född här (?).
jo i ö-bro
Artikeln beskriver delar av ett forskningsprojekt som syftade till att hitta möjligheter att "härda" Pinus wallichiana mot någon typ av rost de är mottagliga för men hybridernas avkommor som placerades relativt direkt på friland i Ontario klarade avsevärt lägre temperaturer än deras föräldrar som planterades ut efter att först levt i växthus som hade villkor som imiterar de villkor de skulle planteras i (som något äldre plantor). Men det verkade som en biproduktsupptäckt, med relativt begränsad nytta för deras syfte, man kan inte förbättra flera generationer av hybrider för strobus genmassa blir dominant. Jag skummade igenom den på tåget i morse, ska läsa mer koncentrerat senare.
jegi
Ja, nu har jag inte läst artikeln men man får ju värdera en mindra plantas förmåga att acklimatisera sig vs en större plantas bättre härdighet. Förstås svårt att säga något om detta som lekman utan studier men det är en intressant jämförelse. Sen är ju frågan är en större planta i sig härdigare eller beror det på ett stort etablerat rotsystem? Jag vill ju tro att en större planta i sig är härdigare även utan stort etablerat rotsystem. Men det finns mycket "sanningar" om träd och trädgård som aldrig evaluerats ordentligt.

jo i ö-bro
Jo jag har också tänkt i de banorna, grövre stam och kvistar bör ju kräva mer för att kunna bli genomfrusen. Vissa träd och buskar ges ju dock rekommendationen att man köper små och containerodlade eftersom de inte gillar att flyttas oavsett förändring i klimat . Nu är väl inte atlascedern bland dem. Likaså funderade jag på det med rekommendationen av placering i full sol (som även gäller pinus wallichiana och strobus som var föremål för experimenten). Den är måhända satt utifrån vad man kan se tillväxt på den ort där de övervintrar utan problem. Men står den i gränszon läge har man då kanske mer nytta av att den bara växer 1/2 fot per år istället för hel fot om minskat ljus gör att den bättre acklimatiserar sig för kall vinter. Min pinne (som inte kostade speciellt mycket) får dock stå ute, den är för liten att plantera på platsen men det är pga att jag har rådjur som gärna går och rycker upp plantor. Därför får den vara i "barnhage" med annat smått. I krukan den står är dock jorden blandad med jord från där den sedan ska vara. Blir det ytterligt sträng kyla i vinter får jag nog sticka ett par grankvistar kring hagen/buren och någon slags duk kanske. Men det ska bli roligt och se hur det tar sig. Det ska tydligen finnas folk kring uppland som har en del exemplar som växer och är fina. Jag hade tänkt ha min i ett stenparti med stora klippblock i en slänt där jag tänkte att den blåbarriga busken liksom ska symbolisera ett vattendrag. Jag har lite lekstuga där och tänker mig lite asiatiska och halvexoter när jag upptäckte att jorden sällan fryser till något djup av betydelse där.
jo i ö-bro
Hur stor var din ceder (jag antar du menar att den strök med vintern när det blev över 30° C under ett par veckor)? Hur många år hade du den? Hur gammal/stor var den då du köpte den?

Följde du alla odlingsråd som brukar ges för dem till punkt och pricka eller laborerade du med någon variabel (som jag för tillfället gör med rekommendationen "full sol"?

Ursäkta om jag är frågvis men jag blev så förtjust i den plantan.
jo i ö-bro
Man bör väl i och för sig inte vara alltför liberal i att avvika från odlingsråd men när jag läser råden ibland så vaknar min inre Dr Dengroth och jag blir "sscheptissk". Odlingsråden verkar ibland vara satt utifrån att de ska bli så stora som möjligt så fort som möjligt vilket jag inte allrid är övertygad om att just det är de villkor under vilket växten mår bäst eller egentligen gör bäst ifrån sig. Ett tydligt exempel som jag stötte på nyligt var när jag kollade frö till en växt som jag skulle ha i en prärierabatt (som tål torrt och soligt och lite vind) och jag vill ha bl.a. slöjsilja som i det vilda förekommer på gammal kulturmark eller vid vägkanter. På odlingsråden står ofta att de vill ha fuktigt men samtidigt bland skötselråd står att de ibland har tendens att vika sig. Såklart! De växer högre och blir större än att de orkar bära blomkorgen om man "förbättrat" villkoren jämfört hur de växer vilt. Och är det då egentligen en "förbättring" man gjort? Om blomman vickar innan den ens bildat frö har man ju snarare begränsat möjligheterna för dessa individer att fortplanta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon