jo i ö-bro
10-09-2015, 12:00
Har ett par gamla (nåja relativt sett då salix ofta inte blir särskilt åldriga) som jag tänkte ta ned i vinter för att de dels stör men jag är rädd att de är så gamla att de börjat murkna inifrån och rasar om något år. Salix har ju ofta dock ett vackert växtsätt om den får lite armbågsutrymme och två av de jag ska ta ned blommar med hängen riktigt tidigt på våren och de är ofta omgivna av surr och tidiga fjärilar så jag har lite samvetskval så jag undrar om någon har tips på typ dvärgform eller mindre varianter av salix. Gärna med "kissar" som blommar men jag har för mig att det finns varianter som man ständigt ska klippa för att få grenar med fin färg på barken (som man kan fläta saker av)
*Stintan*
13-09-2015, 11:48
Googla på Korgvide, finns olika varianter men så små är dom knappast.
jo i ö-bro
13-09-2015, 13:27
Men om man beskär dem vart och vartannat år så de blir som buskar, blir rötterna ändå som trädens.
Sedan ska det finnas dvärgarter, bl.a. någon som ska bli som en liten kudde som ska få kissar och blommor. Jag undrar också hur pass invasiv den ev. är när den verkar ha ett krypande växtsätt eller om den begränsar sig till viss storlek.
Jag har två stora som måste bort men de blommar så tidigt när det inte finns mycket annat för nyvakna humlor och fjärilar så jag skulle vilja ersätta dem med liknande men som inte blir så stort.
jo i ö-bro
13-09-2015, 13:34
Stor buske eller litet välförgrenar träd som blommar april/maj. Ja men det ska ju funka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.