rosentass i Göteborg
Tagit sticklingar (vedartade och mindre vedartade) av vildväxande vildvin i bergsbacke i Gbg, och satt i vatten. Nu, ett par-tre veckor senare, är det fullt av rötter och fin fräsch grönska i bladen. Vad gör jag bäst nu?
Sätta i jord (typ?) i kruka och bevara inomhus tills våren och därefter plantera ut, eller sätta i kruka och ställa utomhus (innergård i stan), eller plantera i kruka och gräva ned i rabatt utomhus för vinterförvaring, eller bara gräva ned direkt i rabatt utomhus?
Har tidigare försökt föröka genom att att ta sticklingar och direkt plantera utomhus men dött. Nu har jag i alla fall fina rötter. Ngt rätt måste kunna göras för att bevara och föröka helgedomen!
jo i ö-bro
Jag skulle nog planterat i kruka och gräva ned krukan och kanske täcka jorden lätt när det börjar nalkas frostnätter. Jag vet inte dock vad du har för miljö inomhus men rumsvärme, torr inomhusluft och otillräckligt ljus brukar inte vara en bra combo för växter som normalt lever ute på våra breddgrader.
Gossen Ruda
Du kan säkert gräva ner dem i jorden utan kruka.
jo i ö-bro
Om rötterna är fina i betydelsen att de är tunna och långa som sticklingar i vatten ofta får så skulle jag plantera i kruka så de slipper konkurrens av andra ev rötter till att börja med och sedan planetra i jorden där de ska vara nästa sensommar eller redan till våren ifall de blivit kraftigare redan då.
rosentass i Göteborg
Tack för svar!
Jo rötterna är "fina" som i tunna och långa. Följer rådet att plantera i kruka etc för säkerhets skull. Ställer ut plus gräver ned inför frost. Vet ju inte heller var exakt de ska vara så småningom (insåg jag vid närmare eftertanke).
Ytterligare ett par frågor:
(1) Bör jag låta plantorna sitta i krukor med jord inomhus (svalt och ljust) en eller ett par veckor innan jag ställer ut dem nu i höst så att "vattenrötterna" hinner acklimatisera sig något i jorden först?
(2) Bör plantorna klippas ned ytterligare efter plantering i krukjord resp inför utsättning i krukor trädgården? De står så fint och sirligt i glasvaser nu men så kan det väl inte rimligen fortsätta ...
rosentass i Göteborg
Hej, blev nog överspecifik i följdfrågor ;) Prövar olika alternativ helt enkelt.

Och googlat flitigt. Vill nu bara förmedla detta också. Inte detaljerat om förökning men intressant för de som i framtiden kanske söker på odla forum om just vildvin = klättervildvin. Vilken växt! Fantastiska bilder också, länk: http://matsgronafingrar.blogspot.se/2012/0...hostfarger.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon