Full version: Duck orkide
Elisabet LR
Någon som kan hjälpa mej med Hur sår jag frön till Duck orkide? Kan jag så dem i mossa och lite orkidebark eller är det mer invecklat?
jo i ö-bro
Hej, jag vill inte vara glädjedödare. Jag har också sett dessa frön av Caleana major till försäljning och tyckte de var jättesöta. MEN när jag googlade visade det sig att växten lever i eucalyptus skogar, buskiga träskområden och liknande och är beroende av något slags svamp vid deras rötter för att kunna förökas. Den uppgiften jag såg är dels att det överhuvudtaget är svårt att få frö att gro i deras naturliga miljö och på vissa informationssidor menar man att det inte ens är tillåtet att samla frön från den.
Elisabet LR
CITAT (jo i ö-bro @ 11-09-2015, 11:34) *
Hej, jag vill inte vara glädjedödare. Jag har också sett dessa frön av Caleana major till försäljning och tyckte de var jättesöta. MEN när jag googlade visade det sig att växten lever i eucalyptus skogar, buskiga träskområden och liknande och är beroende av något slags svamp vid deras rötter för att kunna förökas. Den uppgiften jag såg är dels att det överhuvudtaget är svårt att få frö att gro i deras naturliga miljö och på vissa informationssidor menar man att det inte ens är tillåtet att samla frön från den.

Elisabet LR
Tack för svaret! angel_not.gif Nä, du är ingen glädjedödare. Jag misstänkte att det var näst omöjligt. confused.gif Men när jag köpte dem lät det som det inte skulle vara svårt. Och jag är lättlurad! jag får stå mitt kast.tack!
jo i ö-bro
CITAT (Elisabet LR @ 13-09-2015, 01:00) *
Tack för svaret! angel_not.gif Nä, du är ingen glädjedödare. Jag misstänkte att det var näst omöjligt. confused.gif Men när jag köpte dem lät det som det inte skulle vara svårt. Och jag är lättlurad! jag får stå mitt kast.tack!

Det behöver inte vara att man är lättlurad. Läser man då det finns de som dels får den att gro och dels har ett eucalyptusbuskage runt knuten där de kan krafsa ihop den jord som har den svampen som rötterna behöver för sin tillväxt. Läser man då att den är lättodlad så är det ju ingen lögn men så står man där och undrar varför det inte fungerar.
Bassam
Hej

Duck orkide lever som köttätande. de äter svampen som finns i jorden o pollen, det betyder att om finns inte svamp i jorden eller pollen, de kan inte leva. det är svårt att så detta.

Obs

jag tycker om att man kan försöka, att så dem i fuktiga mossa. fuktiga mossa har bra miljö för svampen attackerar. så rötterna ska ha mat för att leva. man ska inte glömma att lägga dem mellan blommande växter, för att de kan hitta pollen för att äta.

H.Bassam

jo i ö-bro
CITAT (Bassam @ 13-09-2015, 11:10) *
Hej

Duck orkide lever som köttätande. de äter svampen som finns i jorden o pollen, det betyder att om finns inte svamp i jorden eller pollen, de kan inte leva. det är svårt att så detta.

Obs

jag tycker om att man kan försöka, att så dem i fuktiga mossa. fuktiga mossa har bra miljö för svampen attackerar. så rötterna ska ha mat för att leva. man ska inte glömma att lägga dem mellan blommande växter, för att de kan hitta pollen för att äta.

H.Bassam

Fast svampen verkar bunden till viss klimat med vissa typer av växter dock. Även i England kan man odla upp Eukalyptus snår om man vill men orkiden växer inte vild där. Men har man ändå köpt fröna är det ju lika gott att testa.
Jubbe063
CITAT (Bassam @ 13-09-2015, 11:10) *
Hej

Obs

H.Bassam

Den äter inte svamp, den lever i symbios med svampen på samma sätt som många många svenska träd och örtartade växter gör.

Köttätare lever på att bryta ner insekter och i vissa fall däggdjur och fåglar.
jo i ö-bro
CITAT (Jubbe063 @ 13-09-2015, 12:55) *
Den äter inte svamp, den lever i symbios med svampen på samma sätt som många många svenska träd och örtartade växter gör.

Köttätare lever på att bryta ner insekter och i vissa fall däggdjur och fåglar.

Ja som jag förstod det när jag kollade vid det tillfället jag såg frön på annons på e-bay eller var det nu var, så behöver den svampen för att kunna åstadkomma rottillväxt så även om man skulle lyckas få frö att gro kan inte rotplutten livnära sig om inte just den svampen fanns där. Jag skulle inte chansa på att orkiden ens konsumerar svampen som näringstillförsel via rötterna men den verkar ha betydelse för celldelningsfunktionen i plantan om inte rötterna kan växa utan svampen.

Jag antog att Bassam inte menade "äter" i betydelsen "käkar" utan en olycklig översättning av "feeds on..." om det är någon mineral eller annat näringsämne i svampen som är nödvändig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon