[attachment=83682:Mossapa__778_ros.jpg]
Denna utväxt sitter på en nyponros och är väldigt hård, växer direkt på grenen/stammen. Någon som vet vad det är för något ?
jo i ö-bro
12-09-2015, 17:09
Jag vill minnas det är en fjäril (bladoch knoppvecklare) som gör dessa. Just de är inte särskilt skadliga det där är larvbon som trådat in sig, först ser det ut som att bladen viker ihop sig och trådarna är allts de senare strimlade bladen. Blir det många kan man ju ta bort dem när man ser att blade viker ihop sig till en liten kupol. Vanligtvis blir det inte särskilt många.
[attachment=83684:FullSizeRender.jpg]
Tror inte det, för bladen på rosen är inte angripna, och "mossknuten" verkar helt komma från växtriket (inget djur inblandat) och växer direkt från grenen.
jo i ö-bro
12-09-2015, 21:15
Fast just de angriper sällan flera blad på det sättet, larverna kommer inte i massor, de viker ihop ett blad eller knoppskott som en liten iglo och sen äter de eller nåt så de strimlas. Jag får någon sådan då och då men jag har aldrig petat bort den, jag nöjde mig med den förklaring jag fick och tyckte inte det gjorde så mycket med enstaka "inneboende" i rosen. Fast det kan vara fel. Jag har aldrig upptäckt hyddan de gör innan. Den liknar väl ett blad som håller på att veckla ut sig och då noterar man väl inte det i och för sig.
Det är Sömntornstekeln som är ansvarig för utväxten.
Tack för svar
hade aldrig hört talas om Sömntornstekeln !
Gossen Ruda
18-09-2015, 17:19
Sömntornstekeln är inte ensam, gallen är ett litet ekosystem. Det finns andra insekter som passar på att lägga ägg i den näringsrika utväxten. Sen finns det även parasitsteklar som parasiterar på dessa och även andragradsparasiter som parasiterar på parasiterna. Ofta är det väldigt få sömntornsteklar som kläcks ur gallerna.
Intressant, är det alltså rosen som reagerar på detta sätt ( med gallen) när stekeln lagt sina ägg ? Om jag förstår rätt så växer larverna sedan i dessa gallbildningar !?
Gossen Ruda
18-09-2015, 20:00
Japp. Stekellarverna eller kanske redan äggen lurar rosen att tillverka dessa galler och så ligger larverna inne i små håligheter och äter på väggarna. Smart men alltså inte helt riskfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.