Full version: Vad köpte jag idag?
Chrihanna
[attachment=83685:v_xten.png]Jag köpte två bedårande växter idag, men mitt i alla andra tankar missade jag förstås att fråga vad det är som är som tilltalade mitt sinne. Så nu tänkte jag fråga er om hjälp! smile.gif
Chrihanna
[attachment=83686:v_x2.png]
jo i ö-bro
Det påminner om buskrosling (Pieris), men jag är inte säker. Det finns lite olika varianter av den. De tillhör ljung familjen och trivs i lite surare jordar.
*Stintan*
Inte mycket buskrosling över den krukväxten inte men tyvärr lyckas jag inte plocka fram namnet fast det finns i bakhuvudet. Hoppas någon annan kommer på.
jo i ö-bro
Vet inte om buskroslung finns med blåtonade blommor men nog har växten rätt mycket av buskrosling över sig. Blommorna sitter på stänglar i toppen och nytillväxten i toppen ser i vart fall på bilden ut att vara rödtonad jämfört med den äldre stam och grenverket. Eller om det är någon myrten variant. Någon art inom ericaceae familjen är det nog. (Och jag antog att trådskaparen tog dem bland uteväxterna men i och för sig kan de ju varit felplacerade).
jo i ö-bro
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2015, 22:14) *
Inte mycket buskrosling över den krukväxten inte men tyvärr lyckas jag inte plocka fram namnet fast det finns i bakhuvudet. Hoppas någon annan kommer på.

När du tänker på krukväxt så liknar den lite Puya men jag har inte sett att den har blomstänglarna så tätt i toppen, fast det finns ju många varianter av dem.
*Stintan*
Du börjar påminna om en viss Herr B på forumet. Han slänger också ur sig vad som helst ofta utan att ha minsta susning. Det viktigaste är tydligen att synas så mycket som möjligt.

Finns ju inga som helst likheter mellan dina växtförslag och TS bilder.
jo i ö-bro
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2015, 19:05) *
Du börjar påminna om en viss Herr B på forumet. Han slänger också ur sig vad som helst ofta utan att ha minsta susning. Det viktigaste är tydligen att synas så mycket som möjligt.

Finns ju inga som helst likheter mellan dina växtförslag och TS bilder.

Roligt att se den kommentaren från en som agerar "net-nanny" på annan tråd till någon som verkligen inte hade en susning.
Det har aldrig föresvävat dig att någon som uppehåller sig på ett specifikt forum har ett intresse av de ämnen som diskuteras?!? Du kommer med en Jante-land kommentar om att posta för många inlägg. FYI - jag har inte ens facebook, twitter eller instagram.

Vem som helst som googlar bild och växtveskrivning kan se likheterna utom det i att blommorna på bilden ser blåtonade ut, men rosa i kalla toner kan ibland missvisande se blå ut.
oakpine
Någon Hebe ser det ut att vara. Möjligen Hebe x andersonii, buskveronika.
jo i ö-bro
CITAT (oakpine @ 14-09-2015, 20:12) *

Den är det nog, den verkar ha markant längre blomstänglar och även längre blad jämfört med många Hebe i övrigt.
*Stintan*
CITAT (oakpine @ 14-09-2015, 20:12) *

Men visst är det en buskveronika ,Hebe.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/hebe-0
Chrihanna
Tack Oakpine och Stintan, då har vi fått klarhet i vad detta är yahoo.gif

Men på länken stod det ettåring... sad.gif Lite trist förstås....

Men visst är den vacker? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon