|
Gokväll alla! Jag har ju förstått att det finns många djur- och framförallt kattägare här på odla, så jag vågar mig på att slänga in en helt icketrädgårdsrelaterad fråga .... Lilla katten Lisa Sot blev en "vuxen ung dam" förra (mars)månaden, så efter en tids överläggande i familjen har hon idag varit på djursjukhuset för sterilisering. Rätt ynklig annars liten tuff häxkatt hämtade jag i eftermiddags, med stålstyngn och tratt på huvudet  . Sist jag hade honkatt som var med om samma var säkert en 8 år sedan; då var det ingen tratt och stygn som försvinner av sig själv som gällde. Stygnen ska nu tas bort om tio dagar, men min fråga är - ska hon ha tratten på i tio dagar? Tror inte jag har sett något mer uppenbart ledset och utelämnat till obegripliga hemskheter som jag sett Lisa Sot med denna tratt....Lite tragikomiskt blir man nästan fnissig när hon fastnar med den i golvet och blir stående ungefär som man ställt en lampskärm...  Jag tycker SÅÅÅ synd om henne - hon kan ju inte heller gå runt hörn utan att krocka med skärmen så öronen viker sig...Hon tycker verkligen att det är urhemskt, och hon kan inte heller vara med resten av familjen just nu då hundarna är allt för nyfiket påflugna och gamla katten fräser åt hennes trattuppenbarelse. Tror ni kattvänner där ute att hon kan vänja sig vid tratten de här dagarna, eller kan vi rent utav göra henne tjänsten att ta av den innan dess? Hon är ju dessutom en utegående katt, så det känns hjärtskärande att hålla henne instängd i hela tio dagar. Vill inte släppa ut henne med tratt då jag misstänker att hon kan fastna någonstans.... Unn / som lider med katten
messermark
20-04-2004, 00:13
När jag kastrerade min honkatt hade jag bara tratten på henne när jag var borta... men släppa ut henne tror jag inte du ska göra. Blir nog lätt infektioner ute. Angående tratten, tar du av den håll koll på lilla kisse så hon inte slickar o biter där. Inte heller bra för infektionsrisken. Fast stålstygn e inte allt för roliga o slicka på Hoppas det går bra annars med henne.
Inget svar att ge, men imorgon ska vi hämta en liknande uppenbarelse på lasarettet. Vår flicka har idag fått tumörer bortopererade, juvercancer. Så imorgon kommer hon också att börja sin tratt-tid här hemma. Jag ska fråga om hur länge tratten ska vara på när jag hämtar henne. Usch ja jag minns förra gångerna hon haft tratt. Precis som du beskriver, dunk, snubbel och krock, överallt. Stackarn! Vår missa är tack o lov innekatt ev eget val, dvs hon går bara ut när vädret är riktigt fint (22 grader och sol), annars får det vara. Återkommer imorgon med svar om tratt.
När Fanny var med om samma sak för ungefär ett år sedan hade hon tratten på sig hela den utsatta tiden, jag minns inte riktigt hur lång tid det var nu, men hon hade stygn som försvann av sig själva också. Så jag kan kanske inte heller hjälpa dig... Det säkraste är väl att ringa veterinären och fråga. Man vill ju inte att katten ska lida av tratten i onödan, samtidigt som det finns en anledning att de har tratt.
Åsa K, zon 1
20-04-2004, 06:30
Stackars kisse! När jag har fått mina katter opererade så har jag sytt en liten overall till dem, för de har stort besvär av tratten, svårt att äta o dricka och så slår den emot överallt. Tag ett mjukt töjbart tyg och passa in det under magen så att du får plats med hål för 4 ben, knyt med två ändar runt halsen och över ryggen vid svansen.
När min katt kastrerades fick hon ingen tratt överhuvudtaget! Veterinären sa att de hade slutat med det för att det i de flesta fall var helt onödigt. Det gick jättebra utan och ett antal dagar senare var vi och tog bort stygnen. Det här var 5 år sedan så de kanske har ändrat uppfattning nu, men det enda de sa till oss var att vi skulle komma in och få tratt om hon inte kunde låta bli att slicka på stygnen vilket hon som tur var inte gjorde.
Min katterfarenhet är något begränsad (förutom host, host, aaaatjoooo, kliande ögon) men hundar brukar man kunna ta av tratten på när de är under uppsikt.
Och jag skulle i alla fall hålla henne inne då jag antar att hon skulle tycka att det var än värre att gå ut i koppel.
Håll ut!!!
/Mimmi
P.S. Ring veterinären och kolla för säkerhets skull.
kerstin z5-6
20-04-2004, 08:04
Jag skulle låta katten ha traten på tills du ser att såret börjar läka ordentligt. de brukar lära sig att gå med tratt. akta så inte den andra katten "hjälper" trattkatten att tvätta såret, det har hänt hemma hos mig och då kan det bli infekterat
Mon honkatt var också förtvivlad och världens ynkligaste när hon kom hem med tratt efter sterilisering. Då virade jag i stället elastisk binda om magen på henne,många varv, och fäste med den lilla manick,som hör till. Katten accepterade detta till 100 %, och när vi var tillbaka hos veterinären för att ta stygnen tyckta han, att det var en utmärkt ide! Vilken jag härmed vidarebefordrar!
kerstine
20-04-2004, 08:27
vår vildkatta har råkat ut för det mesta; skärsår, brutna ben och förstås den obligatoriska steriliseringen. Hon HATAR tratten och hon HATAR att vara inne, men man tjänar på att låta henne vara inne den utsatta tiden och att låta henne ha tratt när man inte har henne under uppsikt. Då läker såret garanterat som det ska. Jag brukar ta av tratten på morgonen innan alla går upp (ja hon sover i vår säng...) så får hon göra en rejäl morgontoalett då. Brukar uppskattas! Himla bra ide det där med en liten overall! Det ska jag defintivt sy till nästa gång! Och en annan sak alla kattvänner: glöm inte bort försäkringen... Kan bli väldans dyrt annars
När vår katt blev steriliserad så fungerade det inte att ha tratt. De brukar ju vänja sig efter ett tag även om det inte är roligt men hon ylade och ylade och blev väldigt låg.Precis som du Selma så började vi fundera om vi inte skulle kunna lösa detta på ett annat sätt. Har en sjukvårdskunnig i familjen som kom med idén om att lägga om såret. Kommer aldrig att gå sa jag, det kommer hon att vilja ta bort. Men tji fick jag! Det gjordes helt sonika ett bandage om magen, gasbinda över såret och så mjuk sårtejp runt kroppen. Hon såg rätt kul ut men det fungerade bra. Det det läkte bra och hon kunde gå ut någon dag innan utsatt tid och så fick hon möjlighet att tvätta sig.
MissStorm
20-04-2004, 09:16
Hej! Vår Maja fick ett hemskt sår på ryggen och har nu gått med tratten i drygt två veckor. De första 10 dagarna var hon så deprimerad o sur! Vi tar av tratten när vi har möjlighet att hålla ett (helst fyra!) ögon på henne. Men hon är snabbt dit med tungan så det är ett fasligt passande! Jag vågar inte släppa ut henne av rädsla för att hon ska fastna eller träffa på någon annan katt. Men nu har hon börjat vant sig vid tratten. Pälsen är fin igen och hon ligger och åmar sig på golvet och spinner för fullt. Och i slutet av veckan ska hon till veterinären och förhoppningsvis bli av med både stygn och tratt. Det där med overall låter som en bra idé! Bandage är ingenting för henne. Det tar hon sig ur. Hon är väldigt kreativ...
Tusen tack alla! Trodde väl att jag kunde räkna med goda råd och uppfinningsrikedom från er, som vanligt! Testade med "kläder" nu under förmiddagen, men nog attan kom hon åt såret ändå. Nu ska det faras till apoteket och inhandlas gasbinda Hoppas det funkar...en mycket ledsen liten trattkatt är det. Unn
annchapanncha
20-04-2004, 10:57
En kompis till mig hade fått sin katt ihopsydd med ståltråd!!! Alltså: suturtråd av "stål" ......gör ont i tungan att slicka på....
kristerh
20-04-2004, 11:03
Jag kastrerade min honkatt för ett år sedan, hon slapp att ha någon tratt. veterinären sade att det inte behövdes, 90% av alla katter slickar inte i såret och min var en av de 90 %, veterinären sade att det inte gör något om katten slickar runt omkring såret men de får inte slicka I såret, då får man sätta på tratt. Det gick utmärkt att inte ha tratt, vet inte hur det är om det finns kattkompisar som slickar. testa och se om hon börjar slicka i såret eller om det är området intill som kliar. lycka till. krister
Katter i tratt (hundar med för den delen) ser för ynkliga ut... Hon vänjer sig ganska snabbt vid tratten, du kan ta av den kortare stunder då du har henne under uppsikt. Jag hade en katt som slet upp en del av såret med stålstygn... så ta inte bort den för tidigt. Släpp inte ut henne utan tratt för så kan hon gömma sig för att slippa ha den, sedan har du ju infektionsrisken också. Fenja
Mina katter har haft tratt, nästan allihop. Stugan städas undan där de brukar fastna och det blir kattvaktande då och då för att kolla att de inte fastnat. Men det är sällan de gör det.
Första dagarna brukar de visa viss deppighet. Fastnar vid ett hörn och står där. Efter tre dagar är det som om de inte haft något annat än tratt hela livet. En av våra hanar är superskicklig från första dagen medan de andra backar sig ur problem.
När trattkatten och jag är hemma brukar jag ta av den och borsta och lia mycket på halsen. För att undvika att katten slickar sig i såret kan man blöta lite papper och fukta halsen och ansiktet så att de fokuserar å att rengöra sig där. Viktigt är också att hålla tratten ren, åtminstone en gång per dag.
En trattkatt behöver mycket beröm och uppmuntran är min erfarenhet. När de fastnar brukar jag ge dem mina mest uppeppande ramsor och när de lyfter på huvudet lossnar de ju också. Extra god mat som tröst är inte heller helt fel, tycker varje stackars trattkatt.
Tjoho! Min lilla katt, Kattis, steriliserades för två år sedan. Mitt stora problem var att få tratten att sitta kvar...  Den åkte av på två röda sekunder. Det är min tredje honkatt som steriliserades och min erfarenhet säger att så snart sårkanterna läkt ihop (bildat en ordentlig sårskorpa - går på 2-3 dagar - kan du ta av tratt och släppa ut henne. Då kommer du att se en helt klart lycklig katt.  När du är hemma och har henne under uppsikt kan du redan nu ta av tratten. Tänk då bara på att den verkligen sitter på så hon inte kan trä av sig den som vår katt gjorde. Lycka till
En liten undran: Om man bandagerar såret finns det inte risk att det läker sämre/långsammare då?
undrar Mimmi
kerstin z5-6
20-04-2004, 15:38
NEJ , varken på djur eller människor -men jag talat INTE om "plåster"
Just hemkommen med en nyopererad liten sötnos. Tratten hon fick var mindre än den hon fick förra gången, alltid något. Hon har ett stort sår (15 cm eller så) över magen. Vi fick beskedet att hon bör ha tratten på under 10 dagar och att hon inte ska få gå ut. Hon måste vila nu. Badda sår med vanlig koksaltlösning, men inga stora mängder. Vi tar av tratten när hon ska äta, det var svårt för henne annars. Lilla stackars tösen hade kissat på sig också och verkar ha ganska ont. Nu ska vi strax torka av henne med fuktig handduk och göra iordning en extra mjuk sovplats åt henne. Det finns alltså mindre trattar! Det var intressant att se! Den här kan hon faktiskt röra sig ganska obehindrat med, den större modellen gjorde att hon fastnade precis överallt. Den här är också genomskinlig. Vågar inte prova med binda/bandage på det här stora såret som lilla Tikkis har nu, annars är det en bra idé tycker jag! Eller en mindre tratt.....
*Felix matte*
20-04-2004, 19:32
Hoppas allt går bra med katterna... att gå med tratt brukar ta några dagar - 1 vecka innan de vant sig. Vi lät Felix slippa tratten när han var under full uppsikt och inte hade chans att smita undan och slicka såret och också när han åt och drack... ja han fick ju också vatten med sked... vad gör man väl inte för de små
Smekajsa
20-04-2004, 19:48
Visst vänjer de sig vid tratt... Ingen katterfarenhet men en av mina labradortikar fick tratt efter en operation hon gick efter några dagars träning t o m in bland stolarna under köksbordet i jakt på någon smula hade en sjysst teknik böjde ner huvudet och sen gick hon bara det är tur att dom finns trattarna alltså ja djuren också förstås hoppas allt går bra...................
Ja, hoppas att allt går väl. Det ska det säkert. Så får man trösta sig med att den stackars katten (och stackars matte  ) bara behöver genomlida sterilisering en gång,,,
Lycka till med Tikkis, Christina!
Så småningom lär hon sig og att äta med tratt också. Jag brukar lägga upp maten både på platta tallrikar med liten kant, och mindre men höga skålar och de lär sig att tratten ska vara utanför.
Jag fasar för den dag då min lilla katt ska behöva knata runt med tratt. Hon kommer bli vansinnig så aktiv som hon är! Älskar att pressa sig under saker och ting, klämma sig emellan konstiga ställen och springa slalom i full fart. Får väl hoppas att hon är en av dem som inte slickar sig som en tok, men med tanke på hur hon uppförde sig vid ett tidigare litet sår så tror jag det blir till att ha tratten på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|