r.s
Planterade en häck med tuja smaragd i maj. Den hade väl inte de bästa förutsättningar då den var ganska brutalt inkrukad, men i juli/augusti såg den ganska hyfsad ut ändå. Ett par döda och några lite bruna men resten fina.

Nu de senaste veckorna har fler börjat skifta färg, främst nertill då topparna fortfarande är gröna på de flesta.
Tar tacksamt emot alla tips som kan ges.
De är planterade i en 50x50 ränna med en blandning av anläggningsjord och sandjord. I efterhand kan konstateras att den kanske blev lite för kompakt, men de klarade ju sommaren bra... Bor i södra sverige.
De är vattnade rikligt 1-2ggr per vecka beroende på väderlek.
Bifogar bilder...

20150914_133800.jpg

sdgdfgd.jpg

20150914_133630.jpg

20150914_133645.jpg

20150914_133653.jpg

20150914_133702.jpg

20150914_133616.jpg

Huggorm
Beror säkert på torka. Även om du vattnat flitigt så är det inte säkert att de kunnat ta upp så mycket vatten som krävts när solen gassat. Augusti var dessutom varm och torr och det är nog det som visar sig nu. En del av plantorna tar sig säkert men andra kanske du får byta så småningom. Nästa steg blir ju att se hur de klarar vintern, första vintern kan vara tuff om det blir barfrost och värmande sol på dagarna.
r.s
Jo, det är ett orosmoment.... Svårt att veta hur mycket man ska vattna nu när temperaturen sjunker också... Behövs gödning?
Huggorm
Gödning är i princip kontraproduktivt i detta läge. Den gör att rötterna stannar och tar upp näringen istället för att söka sig längre och djupare i jakt på något ätbart och därmed även vatten.
jo i ö-bro
Menar du att det bruna börjar inifrån och ut också och inte begränsat till nerifrån och uppåt när du beskriver det att spetsarna är friska och gröna? Blir det en skarp gräns mot det bruna på den kvist som drabbas. Det finns några svampsjukdomar som vissa barrväxter verkar särskilt mottagliga för. En del är luftburna och vissa kommer via jorden och de ser lite olika ut hur de drabbar växten även om symptomen är bruna barr.
Behöver inte vara det men du skriver att de var brutalt uppkrukade....särskilt den "jordinfekterande" svampen (som orsakar rotröta) verkar tydligen kunna bli ett gissel i plantskolor där man driver upp på friland och rekommendationen där är att i värsta fall krukodla.

Troligtvis är det dock torka (och om de skadat elller beskurit delar av rotsystemet vid uppkrukningen). Men håll lite koll på om brunväxten fortsätter och hur den blir.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T151/FVT151.HTM
r.s
Tack för att ni tar er tid!
Min oro var att de fått syrebrist eller för mycket vatten, men då ser skadorna kanske inte ut som på bilderna??
Blev förvånad när jag upptäckte att de var inkrukade eftersom det inte var uppmärkt på plantskolan. Tjocka rötter med diameter på runt 1cm var kapade bara några cm från stammen... detta var helt normalt och brukligt fick jag höra när jag i efterhand pratade med säljaren.
jo i ö-bro
CITAT (r.s @ 15-09-2015, 13:36) *
Tack för att ni tar er tid!
Min oro var att de fått syrebrist eller för mycket vatten, men då ser skadorna kanske inte ut som på bilderna??
Blev förvånad när jag upptäckte att de var inkrukade eftersom det inte var uppmärkt på plantskolan. Tjocka rötter med diameter på runt 1cm var kapade bara några cm från stammen... detta var helt normalt och brukligt fick jag höra när jag i efterhand pratade med säljaren.

Barrväxter som fått för mycket vatten får också bruna partier, konsekvensen blir nog densamma om man "dränker" rötterna så de ruttnar till delar eller om den får torka, den delen av roten kan inte ta upp vatten.

Jodå, man kan klippa till rötter men är de kraftiga och fina brukar man kanske inte ta bort så mycket. Fast det är svårt att bedöma, dina plantor ser ändå rätt unga ut. Men även när man planterar ut själv är det ofta bättre att klippa upp ett kraftigt rotsnurr.
r.s
Så hur vet man då om de fått för mycket eller för lite vatten?
jegi
Om det är någorlunda väl dränerat så kan du utgå från att dom fått för lite vatten. Det går nästan inte att ge dem för mycket vatten.
r.s
Som jag skrev innan blev jorden i rännan lite för kompakt, men runt om är det nästan ren sand. Vissa är jättefina medans andra.... ja som bilderna visar. Alla har fått samma förutsättning.
Huggorm
Men plantorna kan ha haft olika mycket kvar av rotsystemen när de planterades, eller av andra anledningar varit olika starka
r.s
Jo, precis. Frågan kvarstår. Har de fått för mycket eller för lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon