Mjärden
När är det den bästa tidpunkten att plantera lökar för tulpaner, påskliljor, pingstliljor m fl så att man inte riskerar att de börjar växa redan i höst ?
Mjärden
Jag gick in på Odla.nu och tittade på deras utbud av vårlökar, där står det bara plantering september-december och det blir man inte mycket klokare av.

Skall man avvakta och se hurdan hösten blir och hålla koll på 10 dygnsprognosen kontinuerligt för att se när tempen sjunker ner under 12 gr, som väl är en gräns för när det växer ?
Aqvakul
Risken för att dessa lökar ska börja växa innan vintern lär inte vara särskilt stor när vi kommer in i oktober. Gäller det senblommande tulpaner är det inget problem att vänta längre, medans tidigare sorter gärna bör rota sig lite innan kylan slår till.
Eva i Västerås
En del vill hinna rota sig ordentligt innan vintern, t.ex krokus.
En del kan man sätta med spett i tjälen, t.ex tulpaner.
Alla däremellan har jag ingen koll på :=)
Mjärden
Det är inte mycket jag köpt till min blomhörna; tulpaner, påsk och pingstliljor, så det är inget gigantiskt problem, men kanske en frågeställning som fler ställt sig.
Bassam
Hej

Det är bättre om man planterar dem direkt efter köpt för att de ska inte bli dåliga. man kan plantera dem på hösten före frost attackera jorden, för att lökarna behöver tillräcklig kalt på vinter för att ger fina blommor på våren.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon