Siv i Bollnäs
[attachment=83695:Klematis_2.jpg]Jag skickade för några år sen efter klematisplantor från Roogoja, Estland. En del blev det inget av medan andra har blivit jättefina. I år har några blommat mycket, men en av dessa som skulle heta Kodupaik, verkar vara nån helt annan då den inte alls stämmer överens med bilder på Kodupaik. Vet någon av er vad det egentligen är för klematis jag har?

Bilden blev ganska suddig och oskarp då jag fick lov att förminska den för att den skulle gå att skicka, men om ni klickar på den så blir den skarpare!

Siv
Bassam
Hej

Jag tycker om att de heter Kodupaik.

H.Bassam
Finn Klematis
Hej!

Här är det mycket svårt. Men efter att studerat Taavi Kivistiks bok,
så föreslår jag Ilka.

Finn.
Siv i Bollnäs
Tack för det svaret! Jag har suttit och studerat en katalog över de sorter som Kivistiks saluförde de åren jag höll på och skickade efter klematisar och tycker nog själv också att den mest liknar Ilka! Men katalogen är ju ut-tryckt från internet och man vet ju inte hur det blir - kanske skrivaren inte heller kan göra bilderna rättvisa.
Jag är glad att det är en klematisexpert som svarade; då känns det lugnt! (För att få lite ordning på alla plantor, håller jag på och märker dom med sticketiketter i marken framför, och då är det ju bra om man får rätt namn på alla. Ibland kommer någon trädgårdsintresserad kompis och undrar vad klematisarna heter!)

Återigen: TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon