Vi har ett några år gammalt Citronträd. Circa 2m. Går det att ha inomhus året runt? Vi vill ha det i badrummet. Desvärre är det inte så mycket ljus där. Går det att lösa med någon lampa?
Om ja. Vilken lampa och hur många timmar per dygn?
Hej
Det går bra. men de ger inte bra frukt. de ger grönskar bra. jag har två inne just nu hela året . men de ger bara bara en frukt inte mera. de är inne hela året för att jag har inte plats ute under vår sommar höst.
H.Bassam
Bassam.
Vi behöver inga frukter. Vi vill ha grönt i badrummet. Badrummet är på 7 kvm men har bara 2 styck mycket små fönster. Glas 45cm * 45cm. Inte mycket ljus. Jag är rädd att trädet kan dö. Eller?
Huggorm
17-09-2015, 21:11
Det går bra med en lågenergilampa, lysrör eller LED men det måste ju lysa ganska starkt. Runt 10-12 timmar skulle jag säga, man försöker ju efterlikna medelhavet på vintern. Den höga luftfuktigheten i badrummet gör gott på de flesta växter, jag antar att det är samma med citron.
CITAT (Huggorm @ 17-09-2015, 22:11)

Det går bra med en lågenergilampa, lysrör eller LED men det måste ju lysa ganska starkt. Runt 10-12 timmar skulle jag säga, man försöker ju efterlikna medelhavet på vintern. Den höga luftfuktigheten i badrummet gör gott på de flesta växter, jag antar att det är samma med citron.
Menar du att växten klarar sig utan UV ljus?
Huggorm
18-09-2015, 07:27
Ja, växter klarar sig utan UV, fönsterglas släpper ju inte heller igen de våglängderna. Men det innebär att växterna inte är vana vid UV och kan "brännas" om man sedan tar ut växten i riktigt solljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.