Vi har ett ngra r gammalt Citrontrd. Circa 2m. Gr det att ha inomhus ret runt? Vi vill ha det i badrummet. Desvrre r det inte s mycket ljus dr. Gr det att lsa med ngon lampa? Om ja. Vilken lampa och hur mnga timmar per dygn?
Bassam
17-09-2015, 19:14
Hej
Det gr bra. men de ger inte bra frukt. de ger grnskar bra. jag har tv inne just nu hela ret . men de ger bara bara en frukt inte mera. de r inne hela ret fr att jag har inte plats ute under vr sommar hst.
H.Bassam
Atom
17-09-2015, 20:23
Bassam.
Vi behver inga frukter. Vi vill ha grnt i badrummet. Badrummet r p 7 kvm men har bara 2 styck mycket sm fnster. Glas 45cm * 45cm. Inte mycket ljus. Jag r rdd att trdet kan d. Eller?
Huggorm
17-09-2015, 21:11
Det gr bra med en lgenergilampa, lysrr eller LED men det mste ju lysa ganska starkt. Runt 10-12 timmar skulle jag sga, man frsker ju efterlikna medelhavet p vintern. Den hga luftfuktigheten i badrummet gr gott p de flesta vxter, jag antar att det r samma med citron.
Atom
18-09-2015, 07:06
CITAT (Huggorm @ 17-09-2015, 22:11)
Det gr bra med en lgenergilampa, lysrr eller LED men det mste ju lysa ganska starkt. Runt 10-12 timmar skulle jag sga, man frsker ju efterlikna medelhavet p vintern. Den hga luftfuktigheten i badrummet gr gott p de flesta vxter, jag antar att det r samma med citron.
Menar du att vxten klarar sig utan UV ljus?
Huggorm
18-09-2015, 07:27
Ja, vxter klarar sig utan UV, fnsterglas slpper ju inte heller igen de vglngderna. Men det innebr att vxterna inte r vana vid UV och kan "brnnas" om man sedan tar ut vxten i riktigt solljus.