Full version: Zilga mognar ine
gunnaromarta
Jag har en Zilga staketdruva planterad mot en södervägg. Efter flera år är det äntligen fart på druvproduktionen, men druvorna hinner inte mogna före frosten. 8-10 fina klasar med gröna kart. Vad kan man göra?
(Förra året hann några druvor mogna, men de flesta hann inte)!

MVH Gunnar
Bassam
Hej

Du kan lägga dem i platspåsar, man ska banda dem med äpple frukt, sen man kan lägga påsarna i mörkt plats.

obs
Äpple frukt ger etanol gas som gör andra omogna frukt blir mogna.

H.Bassam
Anders zon 1
Hmm låter som om druvorna inte får tillräcklig värme. Att de mognar sent i år är inte så konstigt eftersom sommaren var så pass sval. Det behövs en viss temperatursumma under växtsäsongen för att de ska hinna mogna. Det hyfsat varma vädret i augusti och nu i början på september har inte kunnat kompensera för kylan i maj-juli, så en del växter ligger fortfarande rätt rejält efter tidtabellen i utvecklingen. Om det däremot är ett problem som återkommer varje år är det knepigare. Ser att ni bor i Västerås. Det borde väl vara ca zon 3? Och i så fall borde det inte vara något problem en mer normal sommar tycker jag. I synnerhet inte mot en södervägg. Sommaren i Mälardalen är ju relativt varm. Brukar ni få frost väldigt tidigt där ni bor i förhållande till omgivningarna? Frostlänta platser kan ha ett sämre odlingsklimat än omgivningarna. Förutom att det blir frost tidigare på säsongen betyder ett frostlänt läge också att nätterna generellt är kallare än i omgivningarna, vilket påverkar dygnsmedeltemperaturen och temperatursumman negativt.
Vet inte om man kan göra något för att skynda på mognaden - förutom att skydda mot vind om det är ett problem eller flytta druvan till en varmare plats i trädgården om det finns någon sådan. Möjligen kunde ni täcka med en fiberduk (särskilt nattetid) tidigt på säsongen för att skydda och höja temperaturen något. Men jag har själv ingen erfarenhet av om det funkar - och det kan ju vara rätt bökigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon