Full version: Förvara lök
lizequat
Har odlat gul lök, röd lök o charlottenlök o det blev mer än jag tänkt mig, nu börjar jag fundera på hur jag ska förvara dem i vinter.
Tog upp gul löken o hängde på tork i vår carport för några dagar sen, men vad gör jag med dem sen??
Vi har en matkällare där jag ska ha potatis o morötter, men det är väl för fuktigt för lök eller har jag fel?? Har svårt att hitta en plats som är frostfri. Nån som har några bra tips?!
Åsa, mälardalen zon 2
Lök brukar hålla riktigt bra torrt i rumstemperatur.
Mjärden
Min syster förvarar sin lök i villakällaren, inte matkällare, utan ett rum för förvaring av allehanda saker med något lägre temperatur än i övre planen. Garaget - kan det vara ett alternativ kanske ?

För oss som bor i hyreshus är det större problem att hitta bra utrymme för förvaring. Jag använder balkongen och har haft en låda i frigolit, som jag "stoppat" om för att löken skall klara några grader minus. Blir det långvarig kraftig kyla, måste jag ta in lådan och förvara den i förrådet.
Förra året ruttnade mer än en tredjedel av löken och jag fick slänga. Om det berodde på den våta och kalla augusti förra året eller förvaringslådan vet jag inte, kanske en kombination av båda. Så i år funderar jag på att förvara i en papplåda i stället, då jag tänker att den andas bättre. Fast i år har vi ju haft toppenväder i augusti och jag fick den fint torkad, innan jag tog in den. Nu ligger den i en Coop-back på balkongen med ett lakan över och ser ut att må bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Kylskåpstemperaturer kan få löken att gro, i rumstemperatur ligger den i dvala så ofta håller den längre i rumstemperatur.
Eva i Västerås
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-09-2015, 19:04) *
Kylskåpstemperaturer kan få löken att gro, i rumstemperatur ligger den i dvala så ofta håller den längre i rumstemperatur.

Det är min erfarenhet också.
Torrt framför allt verkar vara viktigt. Kylskåp eller utomhus blir alltid fuktigt.
Jag är lycklig nog att ha ett stort skafferi som vintertid håller 12-15 grader. Där är torrt och fint, och jag har vitlök och potatislök till nästa sommar, gul och röd lök till mars, eller när de tar slut. I papperskassar, hängande på krokar.

Jag har fått slänga kanske 5%, och väldigt sällan före nyår.
Mjärden
Då kanske frigolitlådan är bättre ändå under förutsättning att löken är ordentligt torkad. (vilket den inte var förra året)
Papplådan kommer att suga åt sig fukten och då blir det nog inte så bra klimat för löken efter ett tag.
Jag tar in löken nu och förvarar den i förrådet ett par veckor, innan jag lägger den i frigolitlåden, tror det blir bra
Eva i Västerås
Hellre papplåda än frigolit. Frigolit är tät plast, och löken behöver "andas". Fukten ska bort, inte stängas in.

Förvaras löken torrt, så blir skalet tjockare och tätare. Löken klarar sig bra innanför skalet.
Det är absolut bättre att förvara löken i en papplåda i förrådet än i en frigolitlåda på en fuktig kall balkong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon