Gudahov
Har ett äppleträd och två päronträd som är ganska unga och inte sätter några nya grenskott. Varför?

Äppleträd (Röd Höstkalvill). En ganska liten planta (det är svårt att hitta Röd Höstkalvill alls i Sverige; så man får ta vad man får) så den har jag inte beskurit. Planterades hösten 2013. Första året blev den ganska hårt angripen av bladlöss och jag upptäckte det försent. I år har jag jobbat hårt för att hålla bladlössen (och myrorna) borta. Med limring och med återkommande såpvattenbehandlingar. Samtliga originalgrenar finns kvar och det sätter blad okey och det blommar. Det finns i dagsläget 5 äpplen på trädet. Det är väl omhändertaget vid planteringen, det har ett 10 cm tjockt träflislager med 2 meters diameter och det har spettgödslats på hösten (utan kväve) och i våras (även med kväve)

Men ingen gren har växt alls. Inte en centimeter på två växtsäsonger.

Päronträd 1 (Conference) planterades för 4 år sedan och är inte högre än när jag köpte det. Det sätter blad utefter hela stammen (sidogrenarna var jag tvungen att beskära bort för 3 år sedan) och i toppen blommar det ymnigt. Det var ett 20-tal småpäron i början av sommaren (större än en ärta), men de trillade av under sommaren. Jag gissar att den lilla sammanlagda bladytan inte räcker för att dra energi så att det räcker för frukten.

Päronträd 2 (Carola) planterades för 3 år sedan och har en hög grundstam. Sidogrenarna tog jag bort för 2 år sedan när trädet hade tagit sig och såg ut att trivas. Trädet sätter rikligt med blad på stammen, men inga nya grenskott.

Fotnot. Har 15 äppleträd och 6 päronträd och alla är planterade ute i beteshagar, där det ibland går får, men det bor även rådjur på marken och hagarna besöks även av älg och hare. Efter flera år som "äppleodlare" har jag insett att jag måste skydda stammarna upp till cirka 150 cm, för att undvika att olika djur gnager på dem. Även grenarna måste bort nedanför detta. I normalfallet vill man att trädet skall etablera sig innan man beskär det, men för det mesta (beroende på plantans utseende), måste jag beskära det direkt (utom i de fall jag har gjort 1,5 x 1,5 m stora burar runt träden. För det mesta är det inga problem: i höstas köpte jag t.ex. ett Aromaträd och beskar det brutalt vid planteringen, så att endast mittstammen fanns kvar med en liten ruska. Det trädet har i år satt 6-7 grenar uppe i toppen, vilka växt upp till 50cm eller mer. Jättefint.

Är det fel på träden som inte sätter grenar? På marken? På mig? Vad kan man göra? Finns det något sätt att beskära eller gödsla för att få igång grenväxandet? Är det speciella skott man är ute efter? All hjälp mottages med stor tacksamhet.

*Stintan*
Har du kollat så inte sorkar käkat upp rötterna?
Gudahov
CITAT (*Stintan* @ 23-09-2015, 08:24) *
Har du kollat så inte sorkar käkat upp rötterna?

Tack.

Njaä. Av en slump hade jag en professionell beskärare på besök i våras (jobbade som pruner i gigantisk äppelodling i England). Han kollade på päronträd 1 (Conference) och grävde lite vid ytan och tyckte att rötterna såg bra ut. Men vi talade inte om sorkar egentligen.

Hur kollar man detta? Jag har sorkar på markerna, men har inte sett några jordhögar i närheten av träden.
Aqvakul
Lite bilder på träden hade nog underlättat
Eva i Västerås
Vicka på träden. Om dom inte står stadigt (sorkätna rötter t.ex.) så orkar dom inte växa.
Dom kan ha nog med sugrötter för att överleva, men inte orka växa.
Jag trodde vi hade sork när ett äppelträd inte växte på 3 år, men det var stående vatten i planteringsgropen.
När jag tog i stammen och drog lätt, så kippade det, 3 dagar efter regn.

Den tomten hade hård lera, och vi hade grävt en stor grop som drog till sig allt regnvatten från ytorna runt om.
Värt att kolla kanske?
Gudahov
CITAT (Eva i Västerås @ 23-09-2015, 10:59) *
Vicka på träden. Om dom inte står stadigt (sorkätna rötter t.ex.) så orkar dom inte växa.
Dom kan ha nog med sugrötter för att överleva, men inte orka växa.
Jag trodde vi hade sork när ett äppelträd inte växte på 3 år, men det var stående vatten i planteringsgropen.
När jag tog i stammen och drog lätt, så kippade det, 3 dagar efter regn.

Den tomten hade hård lera, och vi hade grävt en stor grop som drog till sig allt regnvatten från ytorna runt om.
Värt att kolla kanske?

OK. Skall vicka på dem. Det enda trädet jag har, som jag vet står ostadigt är ett äppleträd. Och konstigt nog är det ett av de träd som har vuxit bäst (planterat cirka 2007). Tidigare stod det med stöd av en stolpe, men i våras såg jag att det lutade och när jag vickade på det så kändes det som det skulle välta. Det har nu stöd från tre stolpar.

Marken är för övrigt morän. Ganska tunt med matjord - 40-50 cm - därunder sand och morän. Så jag tror inte att det finns någon risk för vatten som samlas och ruttnar rötterna. Det har antagligen bott folk och odlat på marken i 3000 år så marken är nog okey ur det perspektivet. (Har två bronsåldersgravar på mindre än ett stenkast från huset och på andra sidan fårstängslet är det skyddade fornåkrar.)

Sork kan vara problemet. Men det är då konstigt att endast enstaka träd skulle drabbas; de står ganska tätt med cirka 6 meters mellanrum. Tycker ju att även om det finns sork, att trädet inte skulle "besluta sig" för att inte sätta grenar utan istället satsar på frukt (som i två av fallen). Å andra sidan nämnde min engelske pruner, att det bästa sättet att få ett fruktträd att ge frukt, är att stressa det. Genom att beskära det, blir trädet "nervöst" och börjar tänka på sin överlevnad: dvs det satsar på att skaffa barn - dvs frukt. I den tankebanan, så skulle det innebära att trädet känner att det är så angripet i rötterna att det inte är någon idé att sätta nya grenar; rotsystemet kommer ändå inte att kunna försörja grenväxten.

Själv trodde jag, när jag skrev det första inlägget, att det bara är så att trädet saknar skott som ger grenar och att det går att påverka. Antingen fysiskt, genom någon speciell beskärning eller möjligen okulering eller genom något specialgödsel som stimulerar grentillväxt. Kanske är det bara trädets "psykologi"?

Finns det ingen fruktträdspsykolog i forumet? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon