Har ett äppleträd och två päronträd som är ganska unga och inte sätter några nya grenskott. Varför?
Äppleträd (Röd Höstkalvill). En ganska liten planta (det är svårt att hitta Röd Höstkalvill alls i Sverige; så man får ta vad man får) så den har jag inte beskurit. Planterades hösten 2013. Första året blev den ganska hårt angripen av bladlöss och jag upptäckte det försent. I år har jag jobbat hårt för att hålla bladlössen (och myrorna) borta. Med limring och med återkommande såpvattenbehandlingar. Samtliga originalgrenar finns kvar och det sätter blad okey och det blommar. Det finns i dagsläget 5 äpplen på trädet. Det är väl omhändertaget vid planteringen, det har ett 10 cm tjockt träflislager med 2 meters diameter och det har spettgödslats på hösten (utan kväve) och i våras (även med kväve)
Men ingen gren har växt alls. Inte en centimeter på två växtsäsonger.
Päronträd 1 (Conference) planterades för 4 år sedan och är inte högre än när jag köpte det. Det sätter blad utefter hela stammen (sidogrenarna var jag tvungen att beskära bort för 3 år sedan) och i toppen blommar det ymnigt. Det var ett 20-tal småpäron i början av sommaren (större än en ärta), men de trillade av under sommaren. Jag gissar att den lilla sammanlagda bladytan inte räcker för att dra energi så att det räcker för frukten.
Päronträd 2 (Carola) planterades för 3 år sedan och har en hög grundstam. Sidogrenarna tog jag bort för 2 år sedan när trädet hade tagit sig och såg ut att trivas. Trädet sätter rikligt med blad på stammen, men inga nya grenskott.
Fotnot. Har 15 äppleträd och 6 päronträd och alla är planterade ute i beteshagar, där det ibland går får, men det bor även rådjur på marken och hagarna besöks även av älg och hare. Efter flera år som "äppleodlare" har jag insett att jag måste skydda stammarna upp till cirka 150 cm, för att undvika att olika djur gnager på dem. Även grenarna måste bort nedanför detta. I normalfallet vill man att trädet skall etablera sig innan man beskär det, men för det mesta (beroende på plantans utseende), måste jag beskära det direkt (utom i de fall jag har gjort 1,5 x 1,5 m stora burar runt träden. För det mesta är det inga problem: i höstas köpte jag t.ex. ett Aromaträd och beskar det brutalt vid planteringen, så att endast mittstammen fanns kvar med en liten ruska. Det trädet har i år satt 6-7 grenar uppe i toppen, vilka växt upp till 50cm eller mer. Jättefint.
Är det fel på träden som inte sätter grenar? På marken? På mig? Vad kan man göra? Finns det något sätt att beskära eller gödsla för att få igång grenväxandet? Är det speciella skott man är ute efter? All hjälp mottages med stor tacksamhet.