capricce
Jag vet inte om jag lagt detta i rätt forum - annars kanske det går att flytta? Jag är ganska ny på forumet och har hittills bara läst. Jag är inte ny på trädgård - har haft en hela mitt liv, men nu är vi nyinflyttade med en helt ny, tom tomt där bara gräsmattan är anlagd än. På framsidan av huset har vi en upphöjd rabatt, ca 6,5x3 m med två runda hörn (ej symetriska) och två raka, som jag nu ska fylla med vackra växter. Jag vill inte att den ska bli så hög så den skymmer huset, men ändå sticka upp och få karaktär och jag vill att det ska hända något varje årstid s.a.s. Jag vill hålla mig till färgskalan grönt, svart, mörkrött, rött och rosa. Min plan är denna: klottujor i de rundade hörnen, en sockertoppsgran, prakttry "Minor Black", ros The Fairy, praktspirea "Manon" och/eller svartaronia "Hugin" (för höstfärg). (På våren svarta och ljusrosa tulpaner.) Vad tror ni om detta? Är det för mycket? Har ni andra tips på växter? Jag bor i mälardalen och klimatet är särskilt gynnsamt just här, zon II (en del säger snudd på I men det vågar jag inte riktigt tro på). Jag ska försöka bifoga en bild.[attachment=83714:framsidan_rabatt_1.JPG]
Bassam
Hej

Jag tycker om att du är duktigt kille. men varför ska inte planterar mellan dem lökar och perenner. på grund att du har tur med zon 11. man kan välja växter som passa din rabbat.

Obs
1 växter som har a märke passar hela landet.
2 växter som har b märke passar hela landet bäst med skydd o väldränerad jord.
3 växter som har c märke passar hela landet med skydd o väldränerad jord.
4 växter som har d kan odla med speciell krav.

-- du ska tänka också på
1 om plats har sol bra eller inte.
2 om det är skugga.
3 om det är fuktigt plats eller inte.
4 är platsen torr eller sandigt.
5 är den rabatt lägger bredvid havet.

Den här informationen ska ta med dig till närmaste plantskolor och få hjälp av trädgårdmästare.

H.Bassam

Pauline/Sthlm
(förlåt jag gillar inte tujor o sockertoppar, fast runda kanske är lite roligare) resten låter fint!

Gräs i ett par höga vackra vajande tuvor, visst du vill inte ha så högt men ett par mindre glesa "fingrar" som sticker upp är ju inte som en mur framför huset

Maaaassor av lökar . Små söta scilla som kommer tidigt och gör en glad. Narcisser gillar jag men inte råodjuren. (sorry läste om ditt inlägg noggrannare; hm färgskala. Men dessa försvinner ju sedan ;-) )
Finns ju sena Allium som t ex atropurpureum, vinröd, som kommer efter tulpanerna mer åt sen juni, och också har vackra fröställningar.

Vidjehortensia? Om inte för vitt för dig

...o så är jag ros-insnöad. Någon långblommande tålig Austin, t ex vresros som Wild Edric (fel färg f dig?) ger ju doft och nypon
capricce
Gräs är bra idé ja, kanske Diamantrör eller Glansmiskantus. Tack för tips, Pauline!

Bassam, bara för ordningens skull - jag är en medelålders tant giggle.gif
kerstin z5-6
Tycker även du ska pröva en magnolia tex Susan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon