AuntArctica
Vi ska göra om vår framsida av huset totalt (bredda biluppfart, lägga ny marksten och bygga ny stödmur). I samband med detta tänkte jag gräva upp och plantera om rabatten längs med husväggen. Eftersom jag är totalt novis och nybörjare på detta så behöver jag er hjälp! 😊 Vi bor i nordvästra Skåne och rabatten har morgon- och förmiddagssol. Lite osäker på fuktighet men skulle nog vilja säga att det varken är jättetorrt eller jättefuktigt. En blomma jag har sneglat på länge som jag tycker är jättefin är allium. Skulle den trivas i vår rabatt? Jag har läst att den får väldigt fula vissnade blad efter blomning och dessa skulle jag vilja täcka med något lämpligt. Vill gärna ha en tät marktäckare så man slipper luka massa, det ska vara så lättskött som möjligt! 😃 Men om jag skaffar en marktäckare och allium så antar jag att jag även behöver sätta ner andra perenner som blommar tidig höst, högsommar och höst, eller hur funkar det? Vill ju ha en fin, blommande rabatt hela säsongen 😊

Tacksam för hjälp! 😁

AuntArctica
Har eventuellt tänkt om angående allium. Är det en svår lök att börja med när man är nybörjare? Läser på nätet att den är glad för att sprida sig bland annat.

Ge mig alla tips ni har, inklusive allium eller inte 😃
kerstin z5-6
Allium är lätt , väldigt växtvillig inga problem, följeväxter aklejruta löjtnadnashjärta , brunnera , pulmonaria , ormrot , högsommarperenner som delpinium, pioner, campanula mfle , höst sensommar, läkesilverax , liljor , vissa gentiana , trolldruva , stormhattar mfl
AuntArctica
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-09-2015, 00:51) *
Allium är lätt , väldigt växtvillig inga problem, följeväxter aklejruta löjtnadnashjärta , brunnera , pulmonaria , ormrot , högsommarperenner som delpinium, pioner, campanula mfle , höst sensommar, läkesilverax , liljor , vissa gentiana , trolldruva , stormhattar mfl

Tusen tack för ditt svar! 😊 Kanske en dum fråga men väljer man enbart en växt från varje grupp så att säga (en följeväxt, en högsommar och en sensommar/höst) eller ska man välja flera och blanda? Vill inte att det ska se rörigt ut men vill inte heller att det ska bli för stelt och tråkigt eller vad man ska säga. Och hur sjutton placerar man växterna i sidled och i djup? Jag är totalt nybörjare på detta, har aldrig nånsin planterat nåt utomhus och mina krukväxter inomhus brukar dö ganska fort 😳
kerstin z5-6
perenner helst tre av varje sort -och de sätts tillsammans i en lite grupp, denna kan återkomma i rabatten igen men aldrig perenner på rad eller en här och en där , det blir sillsallad"Plantera gärna tre i en triangel, 5 i en mindre grupp, alltid udda antal , lugnare för ögat , hur många för var säsong beror på rabattens storlek , växtens storlek (pion och läkesilverax blir stora och kan vara ensamma sk solitärer så de avviker från regeln De nämnda har flera av dem-tex brunnera och pulmonaria vackra blad med mönster i vitt eller silver och de finns ju där hela säsongen.Perenner tål dessutom alltid flyttas ..så är man inte nöjd ett år flyttar man om till man är det:)Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon