AuntArctica
Vi ska göra om vår framsida av huset totalt (bredda biluppfart, lägga ny marksten och bygga ny stödmur). I samband med detta tänkte jag gräva upp och plantera om rabatten längs med husväggen. Eftersom jag är totalt novis och nybörjare på detta så behöver jag er hjälp! 😊 Vi bor i nordvästra Skåne och rabatten har morgon- och förmiddagssol. Lite osäker på fuktighet men skulle nog vilja säga att det varken är jättetorrt eller jättefuktigt. En blomma jag har sneglat på länge som jag tycker är jättefin är allium. Skulle den trivas i vår rabatt? Jag har läst att den får väldigt fula vissnade blad efter blomning och dessa skulle jag vilja täcka med något lämpligt. Vill gärna ha en tät marktäckare så man slipper luka massa, det ska vara så lättskött som möjligt! 😃 Men om jag skaffar en marktäckare och allium så antar jag att jag även behöver sätta ner andra perenner som blommar tidig höst, högsommar och höst, eller hur funkar det? Vill ju ha en fin, blommande rabatt hela säsongen 😊

Tacksam för hjälp! 😁

AuntArctica
Har eventuellt tänkt om angående allium. Är det en svår lök att börja med när man är nybörjare? Läser på nätet att den är glad för att sprida sig bland annat.

Ge mig alla tips ni har, inklusive allium eller inte 😃
kerstin z5-6
Allium är lätt , väldigt växtvillig inga problem, följeväxter aklejruta löjtnadnashjärta , brunnera , pulmonaria , ormrot , högsommarperenner som delpinium, pioner, campanula mfle , höst sensommar, läkesilverax , liljor , vissa gentiana , trolldruva , stormhattar mfl
AuntArctica
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-09-2015, 00:51) *
Allium är lätt , väldigt växtvillig inga problem, följeväxter aklejruta löjtnadnashjärta , brunnera , pulmonaria , ormrot , högsommarperenner som delpinium, pioner, campanula mfle , höst sensommar, läkesilverax , liljor , vissa gentiana , trolldruva , stormhattar mfl