Hej!
Hoppas få lite hjälp, jag har googlat och letat och tittar i många omgångar och nu vill jag ha goda råd om hur jag bäst 'betar av' möjliga orsaker till bladavfallet på min fina växt, som jag tror är en vattenkastanj.
Sedan jag fick den har de äldre bladen tappat färg i fläckar för att sedan bli bruna/döda i områden som tillslut täcker hela bladet som ramlar av.
Detta har jag prövat: plantera om i större kruka. växtnäring i rekommenderad dosering. extra mikronäring. vattnat mindre. Mindre näring. sprayat tee tree olja mot ohyra. sprayat bara vatten för högre luftfuktighet.
Nya blad kommer friskt, de blir stora och med fin mörk färg, men de äldre bleknar och ramlar av i samma takt.
- -
Nu har även de 'mellangamla' bladen börjat bli lite vågiga/böjda, och ett av de nyare bladen gult mellan venerna. Jag tror att det kan vara två eller flera olika problem.
- -
Ett problem jag haft vad gäller näring är att jorden är fuktig väldigt länge så jag kan inte vattna - och ge näring så ofta som står på flaskan. Det är en 5l kruka - hur mycket vatten / näring ska en sån ha?