Monica J
Hej!
Läste i ett inlägg om mossa i gräsmatta åt norr, tipset var att istället plantera skuggtåliga marktäckare.

Har ni några bra tips på såna marktäckare? De får gärna blomma.

Mvh
Monica
Tesa
Rosenplister och vintergröna..... båda gör sitt jobb som marktäckare VÄLDIGT bra..... båda blommar men vintergrönan ganska oansenligt med blå blommor..nu...
Rosenplistern blommar mest hela sommaren har jag för mig och finns både rosa och vita ....men den luktar....apa....eller nåt..fy!!!
Fenja
Ormöga blommar med en klarblå underbar blomma!
Fenja
Nina H
Myskmadra växer i skogen under träden. Blommar med underbara vita stjärnor. Tyvärr kort tid, men doftar hela sommaren. Släpper inte in kärsen!
MariaS
Kan meddela att vintergröna klarar det mesta.
Slängde några i skogsslänten där vi skulle börja bredda vägen. Efter vintergrönan hälldes det ut stenmjöl.
Gissa vad det blev av vår breddade väg? Jo en matta av vintergröna som växer i stenmjölet!!

MariaS
Nutten
Vintergröna oansenliga blommor? Tycker då inte jag! Dessutom finns det de med rödvioletta blommor, brokiga blad och annat trevligt smile.gif Klar favorit hos mig (men det är kanske för att jag har vuxit upp med dem? unsure.gif ) Så har vi också den storbladiga vintergrönan. Den blir både högre och får större blommor.

Andra tips förutom just plistern och ormöga som har nämnts, är den låga revsugan (Ajuga reptans), kaukasisk förgätmigej (ca 30 cm), hjärtbergenia, waldsteinia, skuggröna eller någon näva, såsom flocknäva. Finns mängder med trevliga marktäckande skuggväxter som blommar!! smile.gif
Tesa
CITAT
Vintergröna oansenliga blommor? Tycker då inte jag!

Nä jag menade inte så...blomman är jättevacker men den syns inte så bra så blomningen i sig är oansenlig....

Sen måste jag bara föreslå spetsmössa också, Tiarella.....
Nutten
Aha, det var så du menade tongue.gif

Visst ja, Tiarella glömde jag, den är jättesöt! Nu har vi väl täckt in flertalet blommande marktäckare som fungerar i skugga!? Sockblomma går förstås också, men den blir inte precis låg...
Monica J
Hej igen!
Vilken av dessa förslag blommar längst? Vill gärna ha blommor så länge som möjligt och växten ska vara låg.
Mvh Monica
terraformer
Skuggrönan är min personliga favvo. biggrin.gif

Lat. Pachysandra terminalis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon