Full version: Stickling, björnbär
kollonikompis
Jag har hittat en liten buske vid en betong-husvägg som ser ut att må fint på en mycket torr plats. Solen gassar rejält om sommaren.

Min bedömning är att det är björnbär, även om jag visst kan ha fel.

Hur gör jag för att plocka hem den busken!?
Kan jag ta några grenar och sätta i jord och det kommer rötter eller ska jag sätta dom i vatten?
Jag bor på småländska höglandet och jag trodde det var för kallt för björnbär här!

Ja... jag ska se om jag kan ta en bild. Det skulle kanske underlätta!
Huggorm
Det är kanske just den gassande solen som gjort att den klarat sig på höglandet, de älskar sommarvärme. De skall vara ganska enkla att försöka med sticklingar men jag hade nog väntat till våren. Tagit en gren i april och satt i jord, men de får inte stå i solen ännu då. De måste stå i skugga innan rötterna växt ut, annars torkar sticklingen ihjäl. Helst skall de stå på en skuggig plats som inte är för varm på dagen eller för kall på natten. Man kan till och med ställa krukan inne, men då bör man sätta en genomskinlig plastpåse runt för att skapa en "atmosfär" som håller en hög luftfuktighet.
kollonikompis
Tack för ett väldigt bra svar!

Jag känner mig taggad för att göra någon form av inomhus-test. Kanske på en lite kallare plats, om det finns och om det går.

Om det inte fungerar kan jag fortfarande pröva till våren. Det är mycket planta att ta av, så ... för den saken är det ingen fara.

Jag tog två bilder, men tyvärr är skärpan på bakgrunden, ser jag nu.... Öken!
Huggorm
Det blir intressant att se till våren hur många stammar som finns kvar. Jag vet inte hur många år varje stam lever, om det bara är två år som för hallon, men de vilda björnbären hos mig förlorar stammar varje vintern. Kanske är naturligt, kanske är vinterkyla. Men jag har ändå massor med bär varje år på de kvarvarande stammarna.
kollonikompis
Som du ser är det en ruffig industritomt och det finns ingen antydan till någon form av "vård" i betydelsen att "ta hand om". Den enda kärlek naturen får är att man 3,4 gånger om året tar en sväng med röjaren och klipper ner allt sly. Numera till stor del bestående av lupiner...

Jag trodde grenen gått av på grund av ovarsam hantering. Hantverkare har precis lagat väggen fyra meter upp, vilket givetvis inte syns på bilden, men dom har haft stegen på busken. Det finns många skott nere vid marken! Det finns hopp!

Jag tänker, det finns ju inget att förlora! Björnbär verkar vara en överlevare! :-)
Huggorm
Ja, björnbär som tagit sig klarar nästan vad som helst. Det kan till och med bli som ett ogräs, taggiga snår som man inte blir av med. Men bären är goda.
Gossen Ruda
Jag håller på med att utrota björnbären runt sommarstugan. Ett jäkla ogräs och när bären ändå inte hinner mogna...
kollonikompis
Var, på ett ungefär, har du sommarstugan och varför mognar inte bären?

Jag är iofs benägen att hålla med dig... Bären på denna busken såg inte heller ut att ha mognat. Jag vet inte! Grenen var ju sönder och den kanske gick sönder innan bären fått ordentligt med sommar! (??)

Jag har hittat krukor utan hål i för en femma styck på Cheapy. Tio stycken.
Jag har ställt dom utomhus nu, men med rätt mycket vatten i krukan. Ibland kan jag vara lite för generös med vatten, så... jag ska lära mig av misstagen!

Jag är osäker hur mycket vatten man ska ha, innan det är rötter! Det ger sig väl!
Trots allt, bara ett försök, ett experiment!

Som synes på bilden, busken växer i ett övrigt rätt kargt ställe. Kanske mycket näring i jorden!?
Vad jag vet finns inga björnbär i närheten. Jag har inte sett några i alla fall!
Huggorm
Krukor utan hål är inte bra, det är jättesvårt att vattna lagom. Är det hål kan man vattna jättemycket och så rinner överskottet bort. Kanske det går att borra hål försiktigt i de där krukorna?

Du har väldigt mycket löv på sticklingarna, det kan vara idé att ta bort några. Nu är det i och för sig svalt men annars gör stor lövmassa att sticklingarna måste suga mycket vatten och det kan dom inte innan de fått rötter.

På mina björnbärsbuskar börjar nog bären mogna i slutet på augusti och sedan håller det på hela september. Det är alltid bär av olika mognadsgrad samtidigt på buskarna och när hösten kommer är det kart kvar.

Björnbär klarar av mager jord bra. Jag bor intill ett gammalt sandtag och det växer en hel del björnbär där i sanden. Men vill man ha god tillväxt är det förstås bättre med näringsrik jord. Men den bör ju vara ganska lätt, så den värms upp tidigt på våren och förlänger säsongen. Tung och våt lerjord är därför olämpligt.
Gossen Ruda
Plats en bit inåt landet från Göteborg, men det är inte det läget som är problem utan att solen gömmer sig bakom berg och träd. Bara ett par hundra meter bort mognar bären fint men så är det mycket soligare.
kollonikompis
Tack för löv-tipset! Jag ska reducera lövmassan! Det är en enkel åtgärd!

Jag har tidigare använt olika typer av burkar / byttor i både plast och metall och då har jag gjort hål i sidan, kanske 0,5 cm uppe på kanten. Då har inte ALLT vatten försvunnit.

Jag ska se om det går att göra även med dessa, det verkar lämpligt...

Tackar ödmjukast!
kollonikompis
Här är två superfåniga bilder som jag tog förra veckan. (Olika dagar, vilket inte heller syns...!)
Men! Jag visste inte att det var just SÅ man skulle göra!

"Pinnarna" är gröna och fina, bladen får näring! Idag lyfte jag på några pinnar och se där, det har kommit små spröt på undersidan, nere, som är början till rötter! Efter bara några dagar!

Det var imponerande, det vill jag lova!
Jag kanske till och med kan plantera ut dom detta året! Jag menar, om det ska gå SÅ fort och vara så enkelt! Om rötterna växer så det blir mer än 5 cm eller så!

Ja, den som lever får se! Kul experiment, hur som helst!
Det ska bli gott med björnbär nästa år! :-)
Huggorm
Oj, det var snabbt. Kanske är precis rätt årstid? Hoppas inte dom nya, späda rötterna fryser sönder i vinter bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon