Full version: stamfuchsia
vanjalarsa
Hur övervintrar man Stamfuchsia? jag har provat förut men inte lyckats. har någon nåt bra tips?
En annan fråga : Är dubbelblommande Tjärblomster Lychnis Viscaria splendens nåt som är odlingsvärt ? Ogräsvarning? Erfarenheter ?
ännu en fråga : läste någonstans att det ska finnas en Camassia som blir 1.20 m hög. någon som har haft en sådan ?

tacksam för svar ! mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
hej

mörk med +5 och sparsam vattning.
Väx i fuktig, bördig jord i sol eller halvskugga:

Behöver

jord : lera jord

Ph : 5

plats: sol eller halvskugga

Sjukdom bladlöss och sniglar.Har en hög motståndskraft mot sjukdomar o ogräs.

H.Bassam
vanjalarsa
Tack snälla du för svar !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Gunilla T
Nu är inte jag någon expert på Fuchsia men jag tror inte att en uppstammad Fuchsia har andra krav på övervintring än en vanlig Fuchsia.

Jag väntar till den första frostknäppen kommer och då klipper jag ner alla kvistar och blommor så det blir bara några kala pinnar kvar, sedan får den tillbringa vintern i jordkällaren där det hålls frostfritt och mörkt. Den behöver ingen bevattning alls under vintern eftersom alla blad är borttagna. När frostrisken är över får den komma ut i ljuset. Ingen bevattning förrän bladen börjar spricka ut.

Svalt, mörkt och frostfritt alltså.. Står den varmare och ljusare börjar den vegetera och då behöver den lite vatten ibland.

Dubbelt tjärblomster är inte invasivt som dess vilda släkting, håller sig på sin plats.
vanjalarsa
Tack för ditt svar ! Jag ska göra just så som du föreslår ! bra att veta om tjärblomstret.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon