vanjalarsa
01-10-2015, 11:49
Hej
nU kommer jag med en fråga som jag kanske har ställt förut...men ha överseende..
Har ett välväxt och fint exemplar av japanskt gaffelolvon. viburnum furcatum. Ca 2 meter hög med stammen inräknad . Det är 6 år nu och har aldrig blommat. Vad beror det på ? Placeringen är ljus halvskugga i ph sur djup jord. Annars är den stor och praktfull och frisk, men det vore ju kul om den ville blomma ! Någon som har nån ide vad det kan bero på ?
tusen tack på förhand!
mvh vanjalarsa
Bengalow
01-10-2015, 12:49
Jag hittade en bra artikel på Google, som sade att den inte gillar rotkonkurrens. Hon skrev att när dom fällt ett träd i närheten, där rötterna kom ända in i olvonets rotsystem, så började den att blomma. Den är alltså en solitär - inga andra växter tätt inpå. Kanske du skall se över vad som finns i närheten. I övrigt en mycket vacker sak - "buskarnas buske" i positiv bemärkelse.
vanjalarsa
01-10-2015, 13:01
Tack !
Väldigt intressant!
min står bredvid två Buxbom och längre bak är det Rhododendron. men det som står nära är isåfall Buxbom. vet inte hu deras rotsystem är..? Längre bak ändå är det jättegamla bergstallar. Det jag tycker är konstigt om det skulle vara störning från omgivningen är att den är så frisk och frodig för övrigt. ? Snälla du skriv igen och säg vad du tror om "grannarna " .
väntar med spänning .
mvh vanjalarsa
Huggorm
01-10-2015, 15:51
Hur skulle en buske klara sig i naturen om den vägrar blomma om det finns andra träd eller buskar i närheten? Jag vet inte vad det kan bero på men jag tvivlar på att det är rotkonkurrens.
Aqvakul
01-10-2015, 17:21
Utebliven blomning brukar handla om att växten mår för bra och prioriterar tillväxt, alternativt att blomanlagen fryser bort. Gödslar du, så håll upp med det! Du har angett zon 3-4, vilket är lite gränsläge härdighetsmässigt. Kanske läge att vira lite fiberduk runt busken på vårvintern?
Bengalow
01-10-2015, 17:59
Ja, du Huggorm, det vet jag inte. Jag bara gav ett tips från "Allt om Trädgård". Men utveckla det där om naturen är du snäll. Växter utvecklas där förutsättningarna är bra för just den växten, men du kanske letar efter kantareller på soliga, torra ängar?
Detta fanns om din ditt olvon på nätet, vanjalarsa. Om det sedan stämmer kan ju diskuteras, med mer eller mindre sanningshalt.
(Citat) "-Ja, det är verkligen en buske som har allt! Jag är egentligen ingen vän av buskar, tycker de ofta blir för spretiga och yviga och jag är dålig på att beskära på ett korrekt sätt men just Viburnum furcatum har ett förnämligt växtsätt. Vackra blad, fin blomning och vacker höstfärg, vad mer kan man begära?
Jag har planterat den bakom några Rhododendron, en Pieris samt Pinus strobus. Den syns lite dåligt här på bilden i all grönska men den har ordentligt med utrymme vilket inte riktigt framgår av bilden.
Den gillar inte rotkonkurrens, en bit härifrån fanns ett stort träd som nog hade skickat in sina rötter ända in i surjordsrabatten. Gaffelolvonet stod och stampade, orkade inte blomma, trädet är nu nedtaget. Nu växer busken igen och kanske orkar den sätta knopp till nästa vår." (slut citat)
På hemsidan till Göteborgs Botaniska sägs, att den är ganska svåretablerad, och kanske därför dåligt spridd i svenska trädgårdar. På andra sidor står att den är "solitär - soligt till halvskuggigt läge". Solitär - d.v.s. INTE stänga in den i bland många andra växter - kanske en förklaring till "rotkonkurrens...Det är ju inte bara "ovan jord" som växterna finns. De viktigaste delarna finns faktiskt under jord...
vanjalarsa
01-10-2015, 22:04
Tack för era jätteintressanta inlägg och citat !
Det där med rotkonkurrens är egentligen logiskt. Men jag läste att buxbom har litet rotsystem (?) .Sen tänker jag hela tiden varför är den då så välväxt och frodig?! Det som sas om för mycket näring är också logiskt. men jag har inte gett den mycket näring under de här åren. Möjligen lite brunnen kodynga (från påse ) tre gånger och då överdriver jag antagligen.
har också en Buskrosling i närområdet. Den är blomvillig däremot. jag vet inte vad jag ska tro om det hela. Visserligen är Buxbomsplantorna ganska stora men det är inget annat som trängs framifrån eller nämnvärt från sidorna heller. Läste nånstans att Japanskt gaffelolvon kan ta några år på sig innan de blommar..Men 6 år tycker jag är orimligt, Har sett små unga exemplar på bild som blommar....
Fortsätt skriva om ni har tid och lust ! jag är så tacksam och jag tycker att det ni skriver är så intressant !
mvh vanjalarsa
vanjalarsa
08-10-2015, 14:13
CITAT (vanjalarsa @ 01-10-2015, 23:04)

Tack för era jätteintressanta inlägg och citat !
Det där med rotkonkurrens är egentligen logiskt. Men jag läste att buxbom har litet rotsystem (?) .Sen tänker jag hela tiden varför är den då så välväxt och frodig?! Det som sas om för mycket näring är också logiskt. men jag har inte gett den mycket näring under de här åren. Möjligen lite brunnen kodynga (från påse ) tre gånger och då överdriver jag antagligen.
har också en Buskrosling i närområdet. Den är blomvillig däremot. jag vet inte vad jag ska tro om det hela. Visserligen är Buxbomsplantorna ganska stora men det är inget annat som trängs framifrån eller nämnvärt från sidorna heller. Läste nånstans att Japanskt gaffelolvon kan ta några år på sig innan de blommar..Men 6 år tycker jag är orimligt, Har sett små unga exemplar på bild som blommar....
Fortsätt skriva om ni har tid och lust ! jag är så tacksam och jag tycker att det ni skriver är så intressant !
mvh vanjalarsa
Oj det var inte meningen att texten skulle bli så stor.....Försökte ändra men det funkade inte
mvh vanjalarsa
Hej
Växter ska blomma på grund av ålder:
1 Om de blir inte mogna kan inte blomma. det skillnader fån växter till andra.
2 Ympade växter blommar tidigare på grund av ympen kommer från mogna delar.
3 Naturliga gödsel försenar blomma på grund att de har mycket kväve men lite fosfor mo kalium.
4 Om växter trivs med miljö ska försenar blommar. så företag pressar på växter för att blomma tidigt. ibland minska ljus till dem - minska vatten eller gödsel.
Obs
För dig tycker om att de ska blomma efter några år på grund att de är inte mogna nu.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.