rosentass i Göteborg
Köpte en rhododentronplanta i kruka, ca 25 cm hög, på Lidl (i Gbg) häromdagen. Skulle verkligen inte ha ngn växt alls, men så söt - fylligt rund med blanka blad och rosa-vita blommor (enl bild), och overkliga 20 spänn. Tog för givet det gälle en dvärgrhododendron. Hemma läser jag att benämnd "Gomer Waterer" och att blir 100-250 cm hög. Stämmer enligt googlande. Hade tänkt ha den i en stor trätunna på gården, som ett (vintergrönt) komplement till andra och med årstiden varierande plantor, men inte för att ta upp hela tunnan, eller mera!
Någon med erfarenhet av Gomer Waterer?
Och speciellt av Gomer Waterer från Lidl för 20:- ?
Kan det vara möjligt att den blir så stor? Tar det i så fall 10-20 år (för då kan den ju börja i tunnan för att senare flytta ut i rabatt)? Om vi båda överlever.
Tacksam för tips och erfarenheter!
Gunilla T
`Gomer Waterer´ är en snabbväxande rododendron hybrid. Efter två, tre år har den vuxit till sig rejält och blivit för stor för en kruka.

Den planta du har köpt är manipulerad för att fungera som lockvara. Lidl säljer växter till underpris är för att locka konsumenter till butiken, det är på de andra varorna man samtidigt plockar i korgen som vinsten kommer.

Rododendron blommar på våren för att efter blomningen starta nytillväxten och skapa de knoppar som skall bli nästa års blommor. Om din lilla planta orkar skapa nytillväxt så här sent kommer den att frysa bort för att den inte hinner invintra.

Jag vet faktiskt inte om du kan rädda plantan men det är väl bara att försöka. Plantera den i kruka med surjord om du inte har någon plats i surjordsbäddar i trädgården och hoppas på det bästa.
rosentass i Göteborg
Oj då, stackars planta dunno.gif
Följer ditt råd och gör mitt yttersta för att det lilla livet ska överleva. Rhododendronjord, i skyddad läge i stor trätunna på innergård.

Läser att rhododendron "Gomer Waterer" har en tillväxt om ca 10 cm/år (beroende på flera faktorer förstås) och det ska vi nog kunna klara ett tag. Så klart olycksamt senfärdig plantering nu i början av oktober men hoppas på fortsatt mild höst, och därmed lyckosam invintring. Det gäller inte pengarna (20:-), utan livet.

(Blev kanske missförstånd. Plantan blommar så klart inte nu, så inte "manipulerad" på så sätt. Har helt normal knoppbildning inför nästa år. Reagerade mest på det osannolika priset, och så att jag missade - mitt fel - att den kan bli så stor.)

Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon