hanna_krukan
Hej!

I våras anlade jag en rabatt i höga odlingslådor på min uteplats. Bredvid stod ett litet frösått träd (sälg tror jag) som under sommaren visade sig vara svampangripet, jag tänkte mjöldagg. Nu har angreppet även drabbat alla mina planterade växter ffa hostor, hortensior.

Det börjar med mörka fläckar som växer och sedan blir "dammiga". Oftast börjar det på bladkanten och sedan sprider sig till hela bladet som vissnar. Se bilder. Är det någon som vet hur allvarligt detta är? Har försökt plocka bort sjuka blad men det är i stort sett omöjligt att få bort allt och fläckarna dyker på nya löv.

Vad rör det sig om för sjuka? Ska jag vara övernitisk med att rensa bort drabbat växtmaterial? Kan det bero på den kalla och fuktiga sommaren? Ska jag förvänta mig att detta kommer att eskalera...? Min skräck är att allt måste plockas bort.

Enormt tacksam från kloka inspel. Tack på förhand!
Bassam
Hej

Det ser ut som mjöldagg.

man kan bekämpa:

1 ta bort skadad blad o bränna dem.

2 du kan använda den här recept:

1 tsk bakpulver i 1 liter varmt vatten och blanda med 1 dl grönsåpa och sen spraya. du kan göra flera gångar på mellanrum 10 dagar.

H.Bassam
Gossen Ruda
Sjukdomar kommer och går, nästa år kanske det går bättre. Lite mjöldagg är inte farligt och vad du än gör kan du inte få bort alla sporer i grannskapet.
hanna_krukan
Tack H Bassam och Gossen Ruda! Mjöldagg går ju att leva med. Skönt att veta att det inte kommer att ta kål på allt jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon