|
Om man prioriterar att en nyankommen ska få ett arbeta! Så prioriterar man bort en annan som skulle få arbetet! Med andra ord man inte gjort något alls! Man har bar ändrat i kön!
Det är samma sak om höjer utbildningsnivån! Personens chans ökar att få ett arbete! Men i stora ingen skillnad! Den med lägre utbildning blir utan! Ett företag i min närhet sökte en städare! Krav ingeniörs utbildning! Snart måste man vara Civ ing för att steka en Bic Mac!
Här ett exempel som totalt meningslöst! Visst det kan ge nyanlända jobb! Men vilka blir utan? http://www.expressen.se/nyheter/ska-fa-gra...emot-nyanlanda/
*Stintan*
12-10-2015, 11:50
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2015, 10:44)  Han sa igår inte bara en gång att "vi skall skaffa nya jobb" Vi är väl ändå inte detsamma som han. Detta var vad du påstod "Inga problem enligt Löfven, då skall han skaffa nya jobb."
Mjärden
12-10-2015, 12:27
Jag tror inte ett dugg på att det hjälper att sänka trösklarna in på ett nytt jobb. Var finns jobben med 8 % arbetslöshet. Vilka skall ha dem i såna fall; de nyanlända eller de som väntat med soc i många år? Hur skall tex en lärare utan svenskakunskaper kunna undervisa, en läkare utan svenskakunskaper ställa rätt diagnos osv.
Det verkar som polotikerna inte finns ute i verkligheten utan bara har önskedrömmar hur det skall lösa sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-10-2015, 13:05
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2015, 12:50)  Vi är väl ändå inte detsamma som han. Detta var vad du påstod "Inga problem enligt Löfven, då skall han skaffa nya jobb." Nu håller du på med samma ordklyveri som alltid, bara för att kunna prata emot någon annan. När Löfven står där bredvid sin skolpojk och svarar på en fråga ang. jobbet och varifrån jobben kommer och han svarar att "vi skaffar dom" då menar han S och MP.
Jubbe063
12-10-2015, 13:06
Det här med arbetslösheten beror till stor del på snedmatchning. Arbetsgivare behöver anställa fler men hittar inte rätt kompetens eller så är dessa personer inte flyttbara.
Sen har vi alla de som inte vill eller kan ta alla jobb som erbjuds.
Ytterligare andra vill inte jobba.
Ytterligare har vi gruppen som har drogberoende eller är kända för at missköta sig.
Summan blir nog att det är 2-3% som beror på att jobb inte finns till alla, Resterande 5-6% kan få jobb med rätt åtgärd, dvs flyttbidrag, utbildning, omskolning, nystartsjobb, lönebidrag etc etc.
*Stintan*
12-10-2015, 14:45
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2015, 14:05)  Nu håller du på med samma ordklyveri som alltid, bara för att kunna prata emot någon annan. När Löfven står där bredvid sin skolpojk och svarar på en fråga ang. jobbet och varifrån jobben kommer och han svarar att "vi skaffar dom" då menar han S och MP. Dom tar antagligen hjälp av en ytterligare en massa människor och företag. Hur dom lyckas är en annan femma. Han ensam löser inga problem. Kalla det ordklyveri om du vill men man behöver väl inte framställa en person som dummare än vad han är vilket jag tyckte att du gjorde.
Jubbe063! Nu är du ute och cyklar! Den lilla klick som du pratar om är i princip obefintlig!
Jubbe063
12-10-2015, 16:37
CITAT (Carl @ 12-10-2015, 15:59)  Jubbe063! Nu är du ute och cyklar! Den lilla klick som du pratar om är i princip obefintlig! Tror jag inte
Mjärden
12-10-2015, 18:04
CITAT (Jubbe063 @ 12-10-2015, 17:37)  Tror jag inte Det tror jag att du är, det du anger är den offentliga bilden, inte det som sker i verkligheten. Jag har varit i arbetslössvängen så jag vet. Arbetsgivarna vill och får så gärna billig eller gratis arbetskraft och när sen tiden gått ut, så finns det inga pengar att anställa på riktigt. På det stället jag var i omgångar i 6 år fick jag ofta höra att de gärna skulle anställa bara det fanns pengar. Många i min situation var invandrare som halkade ut och in på arbetspraktik eller FAS 3, men inte fick fast jobb. Det mest absurda som Alliansen instiftade var företagen som skulle hjälpa invandrare in på arbetsmarknaden, en del av dem stoppade pengarna i egen fick och glömde att betala skatt bla. Jag är helt emot "gräddfiler" in på arbetsmarknaden utan de som kommer nu och får lära sig svenska och svenska förhållande och vad som krävs att arbeta i Sverige och sen får de ställa sig i kö som alla andra. Jag håller med M att först skall det vara TUT och så har man 3 år på sig att kvalificera sig för arbetsmarknaden och lyckas man innan dess blir det PUT. Lyckas man inte blir det inget PUT efter 3 år.
Jubbe063
12-10-2015, 18:38
CITAT (Mjärden @ 12-10-2015, 19:04)  Det tror jag att du är, det du anger är den offentliga bilden, inte det som sker i verkligheten. Jag har varit i arbetslössvängen så jag vet. Arbetsgivarna vill och får så gärna billig eller gratis arbetskraft och när sen tiden gått ut, så finns det inga pengar att anställa på riktigt. På det stället jag var i omgångar i 6 år fick jag ofta höra att de gärna skulle anställa bara det fanns pengar. Många i min situation var invandrare som halkade ut och in på arbetspraktik eller FAS 3, men inte fick fast jobb. Det mest absurda som Alliansen instiftade var företagen som skulle hjälpa invandrare in på arbetsmarknaden, en del av dem stoppade pengarna i egen fick och glömde att betala skatt bla. Jag är helt emot "gräddfiler" in på arbetsmarknaden utan de som kommer nu och får lära sig svenska och svenska förhållande och vad som krävs att arbeta i Sverige och sen får de ställa sig i kö som alla andra.
Jag håller med M att först skall det vara TUT och så har man 3 år på sig att kvalificera sig för arbetsmarknaden och lyckas man innan dess blir det PUT. Lyckas man inte blir det inget PUT efter 3 år. Även jag är arbetslös med jämna mellanrum (bara jobbat i Projekt form hela livet) så du är inte unik. Ett rätt dåligt argument "jag har varit i arbetslössvängen så jag vet". Egen upplevelse är just egen upplevelse och inte någon objektiv sanning. Ja, får man bara behålla jobbet så länge arbetsgivaren får bidrag tyder ju på två möjliga alternativ. Antingen väljer man skitarbetsplatser och då bör man söka sig vidare snarast möjligen till annat jobb. Eller så är man inte oumbärlig genom att inte tillföra arbetsplatsen någonting av värde.
MagisterJon
14-10-2015, 00:01
Lösningen på problemet är att låta dem (flyktingarna) arbeta genom att såga ner skog i Sverige som vi ändå har för mycket av. Sen kan vi använda timmern dels till att bygga nya bostäder, men även sälja till t.ex. Danmark som köper mycket timmer från Tyskland i dagsläget. Man får på så vis flyktingarna i arbete tidigt, de lär sig svenska under arbetets gång, och vi får saker och ting gjort här i Sverige. Hallå, var är visionerna? Man skulle t.ex. kunna bygga turistattraktioner som en stad i träden - något unikt i hela världen som kommer locka hit folk som spenderar pengar så att vi blir ännu rikare. Fattar ärligt talat inte hur folk kan vara så blåsta att de missar öppna mål på det här sättet. Invandringen har chansen att bli en både moralisk och ekonomisk guldgruva
Mjärden
14-10-2015, 09:35
CITAT (MagisterJon @ 14-10-2015, 01:01)  Lösningen på problemet är att låta dem (flyktingarna) arbeta genom att såga ner skog i Sverige som vi ändå har för mycket av. Sen kan vi använda timmern dels till att bygga nya bostäder, men även sälja till t.ex. Danmark som köper mycket timmer från Tyskland i dagsläget. Man får på så vis flyktingarna i arbete tidigt, de lär sig svenska under arbetets gång, och vi får saker och ting gjort här i Sverige. Hallå, var är visionerna? Man skulle t.ex. kunna bygga turistattraktioner som en stad i träden - något unikt i hela världen som kommer locka hit folk som spenderar pengar så att vi blir ännu rikare. Fattar ärligt talat inte hur folk kan vara så blåsta att de missar öppna mål på det här sättet. Invandringen har chansen att bli en både moralisk och ekonomisk guldgruva  Ja, de kan ju umgås med trollen som bor ute i skogen..
*Stintan*
14-10-2015, 09:57
CITAT (MagisterJon @ 14-10-2015, 01:01)  Lösningen på problemet är att låta dem (flyktingarna) arbeta genom att såga ner skog i Sverige som vi ändå har för mycket av. Sen kan vi använda timmern dels till att bygga nya bostäder, men även sälja till t.ex. Danmark som köper mycket timmer från Tyskland i dagsläget. Man får på så vis flyktingarna i arbete tidigt, de lär sig svenska under arbetets gång, och vi får saker och ting gjort här i Sverige. Hallå, var är visionerna? Man skulle t.ex. kunna bygga turistattraktioner som en stad i träden - något unikt i hela världen som kommer locka hit folk som spenderar pengar så att vi blir ännu rikare. Fattar ärligt talat inte hur folk kan vara så blåsta att de missar öppna mål på det här sättet. Invandringen har chansen att bli en både moralisk och ekonomisk guldgruva  Där spriten går in går vettet ut!
Jubbe063
14-10-2015, 10:19
CITAT (MagisterJon @ 14-10-2015, 01:01)  Lösningen på problemet är att låta dem (flyktingarna) arbeta genom att såga ner skog i Sverige som vi ändå har för mycket av. Sen kan vi använda timmern dels till att bygga nya bostäder, men även sälja till t.ex. Danmark som köper mycket timmer från Tyskland i dagsläget. Man får på så vis flyktingarna i arbete tidigt, de lär sig svenska under arbetets gång, och vi får saker och ting gjort här i Sverige. Hallå, var är visionerna? Man skulle t.ex. kunna bygga turistattraktioner som en stad i träden - något unikt i hela världen som kommer locka hit folk som spenderar pengar så att vi blir ännu rikare. Fattar ärligt talat inte hur folk kan vara så blåsta att de missar öppna mål på det här sättet. Invandringen har chansen att bli en både moralisk och ekonomisk guldgruva  Staten äger inte så mycket skog i avverkningsbar ålder. Resterande skog är privat, skyddad eller nationalpark.
sparvuggla
14-10-2015, 10:31
CITAT (MagisterJon @ 14-10-2015, 01:01)  Lösningen på problemet är att låta dem (flyktingarna) arbeta genom att såga ner skog i Sverige som vi ändå har för mycket av. Sen kan vi använda timmern dels till att bygga nya bostäder, men även sälja till t.ex. Danmark som köper mycket timmer från Tyskland i dagsläget. Man får på så vis flyktingarna i arbete tidigt, de lär sig svenska under arbetets gång, och vi får saker och ting gjort här i Sverige. Hallå, var är visionerna? Man skulle t.ex. kunna bygga turistattraktioner som en stad i träden - något unikt i hela världen som kommer locka hit folk som spenderar pengar så att vi blir ännu rikare. Fattar ärligt talat inte hur folk kan vara så blåsta att de missar öppna mål på det här sättet. Invandringen har chansen att bli en både moralisk och ekonomisk guldgruva  Ja men då säger folk att dom tar våran jobb. Och jobbar dom inte så gnäller folk att dom lever lyxliv utan att jobba. Och ställer dom sig på gatan och tigger kan dom t.o.m bli misshandlade. Och tvingas dom att snatta brödlimpa så skriker folk att ut med packet. I vissa kretsar i rasistiska Sverige är det fel hur man än gör. Det är DET som är så sorgligt.
Mjärden
21-10-2015, 17:58
Om det kommer 30000 ensamkommande flyktingbarn av 150000 är det en indikation på att något inte stämmer. Det finns skäl att anta att man skickar barnen som förtrupp för att resten av familjen kan komma senare och få stanna i Sverige. Det var olyckligt att införa anhöriginvandring rakt av, då det verkar som att det är satt i system att utnyttja. I nuläget med det kraftiga inflödet borde man åtminstone sätta ett temporärt stopp för anhöriginvandringen, det gäller att klara det akuta läget med flyktinginvandringen i första hand. Jag försvarar på intet sätt bränderna på flyktingboenden, men det är en indikation på att Sverige inte slagit till bromsen i tid. Alliansen gjorde ingenting och den nya regeringen hejade på invandringen i början tills man insåg att det här är allvarligt. Stefan Löfvén har visserligen gjort en del framstötar i EU, men kraftfulla direkta åtgärder har lyst med sin frånvaro. Alliansen har visserligen vaknat till (utom C) men det är så dags nu när man inte har något att säga till om (och fortfarande inte vill samarbeta med SD) Så det ser inte så ljust ut just nu och boendebränderna ger farhågor för framtida kravaller i Sverige.
Jag undrar hur många hyreshus behövs det att byggas för att alla flyktingar får ett hem?
Huggorm
22-10-2015, 17:25
CITAT (silos @ 22-10-2015, 17:29)  Jag undrar hur många hyreshus behövs det att byggas för att alla flyktingar får ett hem? Har du varit i Uppsala någon gång? Det är en stor stad men den skulle inte rymma alla de som beräknas komma i år. Det behöves alltså tiotusentals nya lägenheter varje år.
CITAT (Huggorm @ 22-10-2015, 18:25)  Har du varit i Uppsala någon gång? Det är en stor stad men den skulle inte rymma alla de som beräknas komma i år. Det behöves alltså tiotusentals nya lägenheter varje år. Men jösses hur skall det gå för alla människor som kommer och tror att det finns bostad att få?!?
Bengalow
22-10-2015, 21:51
Alternativet är ett sönderbombat "hus" i Syrien, eller Afghanistan, där alla med eller utan TV sett hur bra vi har det här, så varför inte åka hit? Nu lär det inte bli mycket bättre, med tältläger, regn, snö och kyla...
CITAT (Bengalow @ 22-10-2015, 22:51)  Alternativet är ett sönderbombat "hus" i Syrien, eller Afghanistan, där alla med eller utan TV sett hur bra vi har det här, så varför inte åka hit? Nu lär det inte bli mycket bättre, med tältläger, regn, snö och kyla... Sant!
Mjärden
23-10-2015, 09:36
Läste idag i vår tidnings ledare att en anledning till att det kommer så många ensamkommande flyktingbarn till Sverige är att vi inte har ålderskontroll. Sen Norge, Finland och Danmark införde det minskade inflödet till dessa länder för denna grupp.
Hur skall vi tolka det ? Kan det vara så att av dessa "barn" innehåller många som uppnått vuxen ålder, 18 år är väl gränsen i Sverige.
Sen har Turkiet infört förbud för syrierna att ta jobb där i kombination med att de öppnat sina gränser för spätt på utflödet av flyktingar från landet. Erdogan utövar utpressning mot EU om att stoppa utflödet mot att de får bli medlemmar i EU.
Bengalow
23-10-2015, 14:39
Turkiet FÅR/BÖR INTE bli medlemmar i EU. Det vore dödsryckningen för det samarbete som ännu finns. Man kallar Vitrysslands president, Lukasjenko, för den "siste diktatorn" i Europa, men Erdogan torde också räknas in i den lilla skaran. Den lilla fjutten till land, som Turkiet har i Europa, skall inte räknas som fördel. Dom är ursprungligen från mellersta Asien (Turkmenistan m.fl. länder) och saknar totalt europeisk kultur. Hur skall dom kunna inlemmas i någorlunda demokratiska samfund? Carl Bildt har kanske en annan åsikt, men han har inte alltid rätt, som han annars påstår...för honom hade det varit drömmen att få 40 miljoner låglönejobbare in i Europa, d.v.s. starten på vår undergång... Jag har många bekanta som är turkar, men de flesta av dem är kurder, somhar flytt hit från ett otroligt förtryck. Ett villkor: om Erdogan erkänner folkmord i Kaukasus/Armenien, så kan vi börja prata, men först då.
Huggorm
23-10-2015, 16:31
CITAT (Bengalow @ 23-10-2015, 15:39)  Carl Bildt har kanske en annan åsikt, men han har inte alltid rätt, som han annars påstår...för honom hade det varit drömmen att få 40 miljoner låglönejobbare in i Europa, d.v.s. starten på vår undergång... Vi har nog fått hit tillräckligt många låglönejobbare redan för att hans behov skall vara mättat.
Nu har regering tagit beslut om invandringen! Det vart en tumvante! Inget som hindrar att invandringen minskar tyvärr!
CITAT (Huggorm @ 22-10-2015, 18:25)  Har du varit i Uppsala någon gång? Det är en stor stad men den skulle inte rymma alla de som beräknas komma i år. Det behöves alltså tiotusentals nya lägenheter varje år. Du målar upp oro i många av dina inlägg. Vi har råd att hjälpai västeuropa.
Huggorm
24-10-2015, 21:34
CITAT (xlxl67 @ 24-10-2015, 21:43)  Du målar upp oro i många av dina inlägg. Vi har råd att hjälpai västeuropa. Med tanke på att regeringen tar lån för att klara av det så har vi per definition inte råd. Och varför är det enbart västeuropa som skall ta sig råd? Världen är stor och det är inte i västeuropa det finns arbetstillfällen till alla invandrare som kommer.
Problemet kommer senare! När de nyanlända inser att inga jobb eller bostäder finns! Det måste till en helt ny finansiering av bostäder av gigantiska mått! Vilken byggare bygger hus till den som inte kan betala hyran! Redan idag har många kommuner infört att man måste ha tre gånger i hyran i lön för att hyra befintliga lägenheter!
Mjärden
25-10-2015, 10:25
CITAT (xlxl67 @ 24-10-2015, 20:43)  Du målar upp oro i många av dina inlägg. Vi har råd att hjälpai västeuropa. Du kör med samma slagord, som politiker gjort i många år utan att ange vad det kostar. Nu är det en helt annan situation, när det väller in folk över våra gränser och regeringen har tvingats ta från biståndspengarna. Bara kostnaden för ensamkommande flyktingbarn har fördubblats från 12,5 miljarder till 25 miljarder till årets slut. Vilka är det som har råd ? De miljarder som krävs för att ta hand om alla flyktingar/invandrare måste tas från något, antingen som lån eller minskning av statens utgifter för andra ändamål. Sen tycker många kommuner att de får för lite ersättning av staten och tvingas då på samma sätt spara på andra ändamål i sin verksamhet. Sen när vi kommer ut till människorna som drabbas brukar de inte jubla och säga att vi har råd - snarare tvärtom. Så det där med att vi har råd är bara en klyscha som sägs för att slippa förklara sig.
Halaj!
Har någon hört något om en långsiktig plan? Det verkar som de styrande har en framförhållning som sträcker sig högst några veckor/en månad framåt.
Fråga 1: antalet. Man räknar väl med 100 000 i år, och lika många till nästa år. Men sen? Det sitter 1 miljon flyktingar i bara lilleputtlandet Libanon. Minst lika många till i Turkiet. Bara gudarna vet hur många i Irak och Afganistan. Ska man hålla dörrarna vidöppna till flyktinvågen sinar? Eller smälla igen den i slutet på nästa år? Med vilken retorik då?
Fråga 2: bostäder. Om de ska få PUT kan man ju räkna ut med arschlet att det behövs ett miljonprogram. NU! För det tar ju några år tills det är färdigt. Knappt ett mummel hörs i den riktningen.
Det känns lite som att det lutar åt att tanken är att de skall få TUT och sitta i tältläger till konflikten i Syrien tar slut. De har ju hållit på några år och borde ha bankat varandra trötta snart. Sen skickar man tillbaka dem. Och visst, det löser problemet med att hysa syrierna. Men de är ju bara en femtedel av flyktingarna. Vad gör man med resten? Skall man vänta till läget i Irak och Afganistan har stabiliserat sig? Då lär man få vänta...
//T
CITAT (Carl @ 25-10-2015, 15:04)  Halaj! Ja, det var en bra artikel. Jag ser två förklaringar till att det verkar saknas en plan. De styrande är i chocktillstånd och har kramp i hjärnan. Saxat ur wikipedia: Axel Oxenstierna lär ha sagt till sin son Johan, som inför resan till Münster tvivlade på sin förmåga att förhandla för Sverige i den westfaliska freden: An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur Vilket ungefär betyder "Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs" Den andra förklaringen är vad som är PK, och inte PK att säga. Som också artikeln tar upp. Det talas om en åsiktskorridor, och att den blir smalare och smalare. Den med makt (i vilken form det än må vara) som yttrar sig utanför åsiktskorridoren hamnar i kylan. Därför kan ingen stega fram och säga att det här går inte! Jag håller med xlxl67 om att Sverige är ett rikt land, och att vi har råd. Men det räcker inte med pengar, eller vackra tal om att Sverige är en humanitär stormakt (jisses vad töntigt!). Det krävs handling också! Långsiktig sådan! Jag ser verkligen ingenting i den riktningen. //T
Bengalow
25-10-2015, 21:04
Du är klok, du! Vad gör du själv för att det skall bli bättre, mer än att klaga?
CITAT (Bengalow @ 25-10-2015, 21:04)  Du är klok, du! Vad gör du själv för att det skall bli bättre, mer än att klaga? Halaj! Kul! Att bli anklagad för att vara en gnällspik av forumets största surk*k! Jag känner mig också lite hedrad av att du tror att jag skulle kunna påverka rikspolitiken från min lilla stuga i lillskogen. Så är det inte. Jag kan lägga in lama inlägg på ett odlingsforum som inte många läser. Så mycket mer blir det inte. Men vad gör du själv? Iaf: jag var inne på flashback för att se vad rasisterna säger om saken. Och jag tror de har rätt. Stadsskulden. Ur minnet har jag för mig att vi har en stadsskuld på 35 % av BNP. Vilket är bland de lägsta i hela Europa. Där finns ju att ta av. Folkhemstanken går ju inte att rubba på. Kommunal/statlig service. Det är en no-go-zone för vänstern (inte för att jag ser sossarna som vänster, nu längre). Så vad återstår? Jo, att låna pengar. Löfven och Co kommer säkert att ro det här i hamn i slutändan. Man får bara hoppas att vår stadsskuld inte hamnar på grekiska nivåer när det hela är klart. //T
Huggorm
25-10-2015, 23:06
Frågan är vad som händer över tid. Fortsätter invandringen på det här viset kommer ekonomin haverera fullständigt och SD får egen majoritet. Men går det fortfarande att stoppa? Vad händer om vi drar ner på invandringen nu, går det fortfarande att rädda välfärden och ekonomin eller är det redan för sent?
Vi måste iaf försöka att minimera skadan!
Bengalow
09-11-2015, 20:14
CITAT (Tapio @ 25-10-2015, 22:44)  Halaj!
Kul! Att bli anklagad för att vara en gnällspik av forumets största surk*k! //T Vad vet du om storleken på mina genitalier?
malarmaster
09-11-2015, 21:59
[quote name='Huggorm' date='25-10-2015, 23:06' post='1719704'] Frågan är vad som händer över tid. Fortsätter invandringen på det här viset kommer ekonomin haverera fullständigt och SD får egen majoritet. Men går det fortfarande att stoppa? Vad händer om vi drar ner på invandringen nu, går det fortfarande att rädda välfärden och ekonomin eller är det redan för sent? [/quote )
låna till invandring funkar bara några få år,de summor som det snackas om får snabbt lånekarusellen att snurra. Vad jag ser och de flesta tydligen inte insett är vad som händer de närmsta åren på kommunnivå. Det är ju så att det är kommunen som får ta smällen när de är färdiga hos migrationsverket,dvs bostad och försörjning skall då ombesörjas av de skatter som kommuninvånarna betalar. Men även innan det sker kostar det pengar,i form av att barnen måste ha skola och lärare. någon konsekvensanalys verkar inga politiker villiga att göra,nu i år får vi rekordinvandring,nästa år kommer kanske minst lika många till,år tre står skrivet i stjärnorna. Men om det nu är kris avseende boende hur blir det då nästa år? det krävs hundratusentals nya bostäder (vi har ju redan en enorm brist) och de byggs inte från ett år till nästa. någon måste dessutom finansiera dem och skall vi bygga främst till invandring så blir det alltså skattebetalarna som får stå för karusellen. miljonbygget på 70-talet finansierades av hyresgästerna i en tid då det var brist på arbetskraft,dvs det var lätt att hyra ut till en hyresgäst som hade egen försörjning. Så är det inte idag,det krävs alltså direkta skattemedel till byggande/hyresbetalningar. Nu kräver moderaterna att dublinförordningen skall gälla,dvs det EU-land som flyktingen först sätter foten i skall registrera denne.Det innebär att Sverige stänger sina gränser för alla som kommer genom EU. det är också det jag påtalat tidigare,det måste finnas läger i frontstaterna där flyktingen registreras och får tak över huvudet,allt finansierat genom EU. Därefter portionerar man ut dem över EU. Det är orimligt att några få länder skall ta smällen och där den framtida ekonomiska utvecklingen äventyras. tror nog att s får krypa till korset återigen och lyssna på oppositionen,alternativet är ett fortsatt kaos. Ulf
Nu ligger årstakten på invandringen på 500 000, Fortsätter i den takten så har vi en miljon nya medborgare inom två år!
CITAT (Bengalow @ 09-11-2015, 20:14)  Vad vet du om storleken på mina genitalier? Halaj! Det var inte storleken på klockspelet jag kommenterade, utan surhetsgraden. F.ö. är det väldigt intressant med rävspelet inom politiken just nu. Från S/MP kommer migrationsministern med : ”det är fullt nu.” Men ingen inom media frågar: jaha, så, vad gör vi? Varför ställer ingen frågan? Moderaterna kommer med utspelet: vi skiter i regler och avtal vi skrivit under, vi stänger gränsen! S/MP svarar: så kan man inte göra, det är olagligt. Fortfarande ingen som frågar: så, vad gör vi istället? Men det allra konstigaste är statsministern. Sen han höll talen om humanitär stormakt har han varit som en tyst mus, i princip. Varför? Varför säger han inget om läget? Det normala är, när det står nåt till, är att statsministern håller tal inför media. Men inte denna gång. Varför inte? Det pratas om nationell kris och systemkollaps. Varför kräver inte media att han träder fram? //T
malarmaster
10-11-2015, 18:29
konstigt att ingen lyssnar på vad politikerna säger,jag retade mig på gårdagens reporter på aktuellt som hela tiden ställde samma korkade fråga och fick följaktligen samma klara svar.
moderaterna kräver att Dublinförordningen skall gälla,dvs att första EU-land skall ta emot o registrera asylanter. Så sker inte idag då EU:s gränser mer eller mindre kollapsat då ingen av gränsländerna vill ha flyktingarna. Följaktligen kan en flykting ta sig upp till Sverige genom ett antal Eu-länder utan att bli stoppade. Sverige bryter inga avtal då vi har fri asylrätt,skillnaden är bara att enda sättet att komma till Sverige o söka asyl är medelst flyg då dublinförordningen gäller. EU är helt taget på sängen då ingen har förutspått dessa mängder.Det finns heller ingen beredskap eller planer hur man skall göra. Nu införs striktare regler i en massa EU-länder,folk utan asylskäl kommer att omedelbart avvisas. Även Norge har nu flaggat för samma system ,de har ett stort inflöde som kommer genom Ryssland.
Mjärden
11-11-2015, 11:04
Det är bara att hoppas att Moderaternas förslag att införa gränskontroller kan klubbas igenom så snart som möjligt. Vi kan inte sitta passiva här i Sverige, när land efter land inför kontroller och/eller stänger sina gränser. Nu har det gått ett rykte till Tyskland att Sverige skall stänga sina gränser, vilket torde leda till ytterligare ökat tryck för att så många som möjligt skall hinna ta sig in i Sverige, innan det blir verklighet. Jag har inget emot att SD informerar om hur läget i Sverige håller på att bli, men att ta med saker som inte är lagfästa, var ganska onödigt. Det är inte rätt tillfälle nu att diskutera hur vi skall integrera de flyktingar, som får PUT, det gäller att begränsa inflödet så mycket som möjligt tex tillfälligt stopp på färjetrafiken från Tyskland tills man organiserat kontrollverksamheten till Sverige tex kunde man börja kolla tågtrafikanter o biltrafiken över bron (även om troligen inte många kommer den vägen) Skarpa åtgärder är nödvändiga för att få flyktingarna att välja andra länder än Sverige eller att de stannar där de är tv.
Äntligen en åtgärd gränskontroll! Bättre sent än aldrig!
Aqvakul
12-11-2015, 10:30
CITAT (Carl @ 12-11-2015, 07:29)  Äntligen en åtgärd gränskontroll! Bättre sent än aldrig! Fast praktiskt ogenomförbart i Malmö
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2015, 11:30)  Fast praktiskt ogenomförbart i Malmö Varför går inte det?
Aqvakul
12-11-2015, 12:45
CITAT (Bee @ 12-11-2015, 11:19)  Varför går inte det? Det kommer ett tåg med kanske 500-600 resande var tionde minut, kan bara bli stickprov...
Det vart bara stickprover!meningslöst! Dessutom måste proverna slumpvisa! Man får inte ha utseende som grund för prov! Man skäms att vara svensk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|