blomsterkvast
Undrar om det går att plantera om en syrenhortensia nu i oktober? Den har stått på sin plats sedan maj och verkar inte trivas trostar.gif
Gunilla T
Bättre kanske att börja i andra ändan med att identifiera vad problemet är innan du flyttar busken, om man inte vet vad som orsakar bekymret så är risken att man upprepar samma fel igen.

På vilket sätt ser du att plantan inte trivs?

Syrenhortensia vill ha surjord, är pH värdet för högt i jorden får den näringsbrist efter som den inte kan tillgodogöra sig den näring som finns i marken. Ett tecken på näringsbrist är bleka blad med gulaktig skiftning, bladnerverna brukar förbli gröna. Gödsling får inte innehålla kalk.

Hur är den planterad? Står den mitt i en gräsmatta och gräset har vuxit intill plantan? Gräs är riktiga energitjuvar. En planteringsgrop mitt i gräsmattan blir lätt en damm och växten ruttnar pga för mycket vatten.

...och så finns det säkert en mängd andra orsaker som kan göra att din planta inte mår bra.

blomsterkvast
Tack för svar.
Den är planterad i en rabatt med jord omkring.
Bladen är gröna och vissa börjar skifta i rött/gult.
Det är blommorna som inte riktigt orkar blomma helt och hållet. Vill även flytta på den då den inte gör sig till sin rätt rent estetiskt där den står nu.
När jag planterade den var det mycket lerjord runt jag fyllde på med planteringsjord från plantagen i botten och runtomkring plantan.
Tacksam för tips om vilken Jord jag ska använda nu när jag ska plantera om den.
Samt om det går att flytta på den nu😊😊
Aqvakul
Ja, det går bra att flytta den nu. Fyll planeringsgropen med rhododendronjord, ev. också ogödslad torvströ... Vattna rejält...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon