Sommartorparn
04-10-2015, 11:38
Hej,
Jag har en pelargon som verkar vara kinkigare än allt annat jag stött på (Eller så är det jag som har otur?)
Sorten heter Apple Blossom och har jättevackra blommor!
Jag köpte ett skott förra våren som jag hade inomhus. Den blommade aldrig på hela säsongen. I år har jag en planta utomhus på balkongen och en inomhus. Den ute är stor och frodig och har producerat två (!) blommor hittills, båda nu i september. Ett antal knoppar är på väg men det är tveksamt om de hinner slå ut innan vintern.... Det exemplar jag har inomhus ser så tanigt och uschligt ut med torra blad, etc, typiskt pelargonutseende om det hade varit i december/januari men inte normalt nu ännu.....
Min fråga är om detta är typiskt beteende för Apple Blossom och vad man ska göra för att lyckas med denna vackra pelargon!
Eva i Skåne
05-10-2015, 19:04
Det finns några olika appleblossom.
Appleblossom rosebud har jag haft många gånger. Den är inte direkt svårare än andra, men rosenknoppspelargoner vill kanske ha lite mer sol och värme för att blomma rikligt (och inget regn på blommorna).
Sen finns det bl a en med vita bladkanter, den heter Westdale. Den är svårare. Brokbladiga pelargoner är ofta lite ömtåligare och kinkigare.
Det finns även enkelblommande pelargoner med namn appleblossom.
[attachment=83782:appleblo..._rosebud.jpg]
appleblossom rosebud
Sommartorparn
11-10-2015, 12:18
Jo, nog är det Appleblossom Rosebud som jag har. Visserligen har jag inte jättesoligt hemma o på balkonen p.g.a träd utanför, men har aldrig haft problem med andra pelargoner, t.ex. Ville de Berne eller Vit Mårbacka som blommar hur bra som helst både inne o ute......
Har dock testat några olika stjärnpelargoner som inte heller var så lyckade..... Ett par blommor i slutet av sommaren.... Så de fick gå bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.