Sommartorparn
04-10-2015, 11:38
Hej,
Jag har en pelargon som verkar vara kinkigare n allt annat jag sttt p (Eller s r det jag som har otur?)
Sorten heter Apple Blossom och har jttevackra blommor!
Jag kpte ett skott frra vren som jag hade inomhus. Den blommade aldrig p hela ssongen. I r har jag en planta utomhus p balkongen och en inomhus. Den ute r stor och frodig och har producerat tv (!) blommor hittills, bda nu i september. Ett antal knoppar r p vg men det r tveksamt om de hinner sl ut innan vintern.... Det exemplar jag har inomhus ser s tanigt och uschligt ut med torra blad, etc, typiskt pelargonutseende om det hade varit i december/januari men inte normalt nu nnu.....
Min frga r om detta r typiskt beteende fr Apple Blossom och vad man ska gra fr att lyckas med denna vackra pelargon!
Eva i Skne
05-10-2015, 19:04
Det finns ngra olika appleblossom.
Appleblossom rosebud har jag haft mnga gnger. Den r inte direkt svrare n andra, men rosenknoppspelargoner vill kanske ha lite mer sol och vrme fr att blomma rikligt (och inget regn p blommorna).
Sen finns det bl a en med vita bladkanter, den heter Westdale. Den r svrare. Brokbladiga pelargoner r ofta lite mtligare och kinkigare.
Det finns ven enkelblommande pelargoner med namn appleblossom.
[attachment=83782:appleblo..._rosebud.jpg]
appleblossom rosebud
Sommartorparn
11-10-2015, 12:18
Jo, nog r det Appleblossom Rosebud som jag har. Visserligen har jag inte jttesoligt hemma o p balkonen p.g.a trd utanfr, men har aldrig haft problem med andra pelargoner, t.ex. Ville de Berne eller Vit Mrbacka som blommar hur bra som helst bde inne o ute......
Har dock testat ngra olika stjrnpelargoner som inte heller var s lyckade..... Ett par blommor i slutet av sommaren.... S de fick g bort.