Annie-72
Hejsan!! Ny forummedlem idag. Bor i hus strax utanför Karlstad, en liten skärgårdskommun. Vi renoverar hus samt försöker få fason på trädgård och trädgårdsland. I år är projektet annlägga sparrisbädd. Jag tänkte mig köpa färdiga sparrisplantor. Någon som har förslag på sort?? Jag vill bara ha grön sparris, dvs inte hålla på att kupa för att få vit.. (är högggravid nu och ser svårigheten i att ligga på alla fyra och kupa biggrin.gif )

Kul att se att det var så många aktiva här..//Annie-72
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Sinclairsholm och Österlensparris säljer plantor till de utmärkta holländska hybriderna - Du kan slå dem en pling och be å få köpa postorder, annars var de här på Trädgård i Väst(Göteborg) förra året.
Ja man kan köra den sorten de säljer som vit och grön sparris utan trassel alls.

Kupar gör man ändå - d v sodla på list oavsett grön som vit. Hjälper till vid dränering :-)

Lycka till,

Hälsar Ingrid
Annie-72
Hej Ingrid!!

Tack för ditt svar.. Visst viss kupning kommer jag väl inte undan men vad exakt menar du med odla på list???//Annie
Ingrid på Västkusten
List = liten upphöjd ås 'typ' ser ut som kullar - ca 20 cm ovanför marknivå med ett dike emellan.

Hoppas det klarnade något. Det är ju lång väntetid på att skörda mellan 2 och 3 år så bäst att starta tidigt.

Hälsar Ingrid
Evin
Hur många sparrisplantor är lagom för en familj?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Beror på hur stor famijen är - men minst tio upp till femton är mer än nog - och då blir det massor :-) så man måste älska sparris.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon