lottapotta
06-10-2015, 07:52
Är det någon här som vet om det finns någon sort av bifftomat som är resistent mot pistillröta?
Vi har odlat plommontomater, körsbärstomater och bifftomater i växthuset, och det är bara bifftomaterna som fått det. Sorterna jag odlat i år är Pineapple och Brandywine Black.
Jag har googlat lite, men inte hittat information.
Har även Åke Truedssons tomatbok, men enligt innehållsförteckningen/registret nämner han inte pistillröta i den.
Vill ha bättre tur med bifftomaterna nästa säsong, och söker därför med ljus och lykta en bra bifftomat.
Någon som kan tipsa en bra, resistent sort?
*Stintan*
06-10-2015, 08:34
Tror inte det finns någon resistent sort. Bifftomater verkar mest utsatta. Tydligen beror det på kalciumbrist men också ojämn vattning och temperaturskillander. Vattna helst på morgonen så att det inte blir så fuktigt i växthuset. God ventilation då tomater vill ha torr luft. Kanske skugga dom på dagen kan hjälpa till att utjämna temperaturen mellan dag och natt.
lottapotta
06-10-2015, 09:29
Tack för svar, Stintan!
Det är väl det jag också kommit fram till när jag läst på nätet.
Tror att det blir en frilandsvariant i stället, för att se om det funkar bättre. Jag har hittat 'Marmande VF' på Runåbergs, så den får det bli.
ingaröbo
29-10-2015, 23:03
Marmande vf och Big Rainbow fick ingen pistillröta hos mig i växthuset.
Moneymaker gav otroligt många tomater på friland, detta är dock ingen bifftomat. Några av de sorter jag odlade i år gav många fröer som jag har tagit hand om, det ska bli kul att så dom till tidiga våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.