es85
hej! jag har nyligen upptäckt att flera av mina kaktusar har små oranga djur på sig! dom är mycket små vissa knappt synliga med ögat. och om man petar på dom så springer dom iväg.
har tittat på dom med lupp och de ser ut att vara någon typ av kvalster. de drabbade kaktusarna uppvisar iövrigt inga tecken på skador. ser heller inte en massa spindeltrådar som det väl lär vara om det är spinnkvalster? lägger upp en bild på en av de drabbade kaktusarna om man tittar noga så kan man se de små oranga djuren och även lite vita föremål men dessa kan lika gärna vara damm eller annat skräp. de tär en mycket liten kaktus pennan liger där för att ge perspektiv på storleken.
någon som vet vad det kan vara samt hur de ska bekämpas?

orange små djur på kaktusar har små orange små djur på kaktusar

teo
Det är spinn av typen 'red/flat spider mites' - 'falskt spinnkvalster' - mycket vanligt att de drabbar kaktus. De ställer till med stor skada så småningom. Ganska svåra att bekämpa effektivt - speciellt som de trivs i varm och torr omgivning (samma som kaktusar)
sparvuggla
CITAT (es85 @ 07-10-2015, 01:36) *
hej! jag har nyligen upptäckt att flera av mina kaktusar har små oranga djur på sig! dom är mycket små vissa knappt synliga med ögat. och om man petar på dom så springer dom iväg.
har tittat på dom med lupp och de ser ut att vara någon typ av kvalster. de drabbade kaktusarna uppvisar iövrigt inga tecken på skador. ser heller inte en massa spindeltrådar som det väl lär vara om det är spinnkvalster? lägger upp en bild på en av de drabbade kaktusarna om man tittar noga så kan man se de små oranga djuren och även lite vita föremål men dessa kan lika gärna vara damm eller annat skräp. de tär en mycket liten kaktus pennan liger där för att ge perspektiv på storleken.
någon som vet vad det kan vara samt hur de ska bekämpas?

Du ser inga nät då angreppet är så begränsad ännu.
Chansen att du lyckas behandla är därmed större. Men gör du inget kommer näten också.
es85
har behandlat med provado pinnar lösta i vatten när jag först såg det för några veckor sedan. kommer detta att hjälpa?
sparvuggla
Jag skulle stoppa en pinne i jorden.
teo
Provado/Calypso hjälper inte märkbart mot spinn - de är ju inte insekter utan kvalster (spindeldjur).
es85
så hur har man död på dom?
es85
jag är tacksam för tips hur dessa ska bekämpas?
har en halv flaska med Natria pyrosol spray. från bayer garden. på förpackningen står det att den hjälper mot spinnkvalster. jag har ca 100 kaktusar i varierande storlekar och sorter så jag behöver en så effektiv metod som möjligt!
teo
1: det finns en biologisk metod: rovkvalster som äter ohyran - jag har ingen erfarenhet av dem.
2: gör omgivningen (torrt, varmt) annorlunda så att de inte trivs, dvs kallt och fuktigt - risken är ju dock att inte heller kaktusarna trivs. Dock kan man spreja med vatten ofta.
3: kemiska metoder - sök på 'miticide' på nätet - finns medel men det verkar vara dåligt med dessa i Sverige/EU - ivf för privatpersoner. Man kan ju alltid försöka köpa via nätet.
Bassam
Hej

Jag är emot de bekämpning material och det bra sätt att bekämpar insekter. eftersom jag prövade och fick bra resultat när såg jag sugande insekter växter metod är:

- Man kan köpa Klistertejp och passera klister sidan över hela växter speciellt på under sidan av blad. man behöver inte passera på rötter eftersom spinn attackerar inte rötter. på den här sätt insekter med deras ägg klistrar på klistertejp. man kan se efter några dagar om kommer nya insekter. Du kan göra processen en andra gång.

H.Bassam

es85
jag tackar för tips.
Bassam ditt tips med tjejpen fungerar bra på växter med blad. jag har bla en citrus som är angripen där jag ska testa din metod. men för kaktusar är det omöjligt att komma åt med tjejpen pg av alla taggar. ser någon form som spray som en stor del av lösningen. någon som kan svara på on det fungerar med såpa?
Bassam
Hej

Jag tycker att såpan fungera inte med sugande insekter för att de behöver material som går med växter saft. så de är bra med Provado pinnar. Provado pinnar har också näring som växter kompenserar för att insekter suga dem. o gör växter mera starkare.

Obs

suga insekter attackera växter när växter blir torkad. om man ersätta inne växter med lite vatten ofta eller duscha och bra ljus, man kan skydda sin växter från insekter.

den här naturligt recept: du kan pröva:

Här är receptet
1 blanda 100 g chili med olja i 24 timmar sen filtrerar .
2 blanda första blandning med 1 msk såpa.

3 ta 1 msk av 2 blandning och blanda med halv liter vatten

spreja minst två gångar mellanrum 10 dagar, men först pröva över lite blad området om det händer ingenting med blad. du ska spreja över hela blad. annars ska lägga mera vatten med blandning.

obs 2

Insekter tycker inte fuktiga området. o de tycker inte området som luktar peppar ( chili ). lök citrun o vitlök. så de försvann från växter som har samma lukt. på den här sätt. vi kan behålla nyttiga insekter o hjälpa miljö att behåller insekter balansen.

H.Bassam
es85
hej igen! verkar som om jag fått död på dom nu! och detta med en tämligen billig metod. tog vanlig radar-spray som man brukar kunna köpa i affären för 50-60 kr. sprutade ut ca 3 matskedar av det vita giftet i en burk. blandade detta med 1 liter vatten och en matsked vanlig såpa. sprutade sedan på de angripna växterna. var en vecka sedan jag gjorde det. och jag kan nu inte hitta ett enda levande kvalster! dom sitter kvar på växterna men rörsig inte längre och ihoptorkade=döda giggle.gif . det är dock viktigt att man sputar växterna i ett säkert utrymme typ duchen samt att man bär andningskydd/gasmask på sig det är gifftiga grejer det här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon