Jag har sedan två år tillbaks mest som en hobby odlat vanliga typer av chilidå man kan göra så mycket roligt med dem: kryddor, inläggningar etc. För en vecka sedan köpte jag mer exotiska sorter som var svenskodlade och nyskördade. Trots att jag sökte på Google så fann jag inte hur man bäst tog tillvara på dessa frön. Jag valde att öppna frukterna och skrapa ur frön ur en del färska exemplar, resten har jag låtit torka på en stol som står bredvid ett element ställt på 26 ° då jag tänkte att fröna lättare trillar ut på egen hand i torkat tillstånd. Nu verkar det dock som att vissa frön har bränts alternativt är frukterna övermogna eller börjat bli dåliga. Min fråga är huruvida dessa bruna frön bara är att slänga eller om de okså går att så i vår. Jag funderar på att redan nu så ett par frön för att se om det överhuvudtaget kommer några sticklingar. Ni som läser detta och har erfarenhet får hemskt gärna ge mig tips på vad jag har gjort fel eller vad jag kunde gjort bättre för att få så pass bra frön som möjligt. Men min stora fråga är egentligen, ska man skrapa ur fröna och när frukten är som bäst mogen eller ska man låta dem torka först? Jag ber om ursäkt för eventuella konstiga stavfel då jag skriver från en halvtrasig surfplatta. Om du läser detta och har erfarenhet av chiliodling alt. Bedriver en hemsida för specifika chilisorter så skicka gärna ett PM. Fröer från Trinidad Scorpion, Bhut jolokia samt Carolina Reaper som inte har korspollinerats är av högt intresse. Andra spännande varianter också, såklart.
Jag bifogar bilder senare under dagen. Fröerna jag undrar över är fullstora men dunkelt bruna.