Ninaah
Hej! Jag har en fikonplanta som jag fått av en bekant. Han har själv drivit upp den från frö. Plantan fortsätter att växa och växa på höjden men det har inte kommit en enda gren. (plantan får däremot många och stora blad längst upp när jag har den ute på sommaren). Kan någon kunnig hjälpa mig hur jag ska få den att bli mer "trädlik" med grenar? Hur toppar man? När gör man det? Och hur förvarar man den bäst under vintern?
Plantan är nu kanske 140cm hög och den är planterad från ett fikon taget från Turkiet.
Bassam

Hej
fikon ska blöt om man beskära dem under våren. så ska man beskära dem under höst- vinter. jag menar att du kan göra detta nu. beskärning ska gå på två sätt:

1 om man vill den som träd ska man toppa dem när de nå höjden som man tycker om. sen när kommer nya skotten under vår o sommar ska man toppa nya skottet till 3-4 ögonen.

2 om man vill dem som buskar ska man toppa dem till 5-15 jordytan. och ska toppa nya skotten till 3-4 ögon.

övervintra:
man kan övervintra dem liksom Asea växter sval +10 till +15 frostfri med extra ljus och lite vatten.

H.Bassam

Ninaah
Tack så mycket för svar! Då toppar jag den nu och hoppas på fina nya grenar och blad till våren. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon