caprifol
07-10-2015, 21:45
Att vård och omsorgssektorn försämras är väl alla tämligen överens om, men så nattsvart som den så ofta beskrivs är den faktiskt inte överallt. Jag tycker att positiva erfarenheter och omdömen alltför sällan kommer fram och vill därför nyansera bilden lite. Vi pratar ofta med våra vänner om detta - rätt naturligt eftersom vi är i den åldern att vi alla har personliga erfarenheter genom anhöriga - och många är faktiskt ganska nöjda.
Först och främst: jag är medveten om att det är mycket dåligt på många håll, och jag tror visst att ni som beskrivit läget för era anhöriga har helt rätt, men vi har alltså ganska positiva erfarenheter. Min man och jag har stor släkt med flera syskon på 80+ såväl i norra Norrland som här nere i Stockholmsregionen. Flera av våra anhöriga tycker att livet på "hemmet" är allt från "helt OK" till "mycket bra". Jag har idag besökt en svägerska på ett äldreboende i norrförort t Stockholm. Hon tycker att maten är god och vällagad, och personalen och tryggheten är toppen. Lite dammigt i hörnen och kladd på spisen ansåg hon att man får ta. Jag följer också på nära håll ett par på nästan 90 år, där ena parten är rätt handikappad. De bor hemma (söderförort) och får den hjälp de anser att de behöver. Arbetsterapeuter konstaterar då och då att de ska få diverse hjälpmedel.
Så det är inte bara dåligt, även om det naturligtvis inte borde få vara dåligt någonstans! Det lugnar i alla fall mig något när rädslan för att bli gammal och hjälpberoende sätter in.
caprifol
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-10-2015, 19:22
Caprifol säkert finns det också bra äldreboende men tyvärr finns det alltför många dåliga.
Att många äldre ändå säger att allt är ok, är för att dom får känna av det sedan när någon klagar.
Min svägerska klagade en gång på städningen. Vad hände, jo dom gick sen direkt till svärmor och frågade om hon verkligen tycker att det är så smutsig? Vad tror du att den 95 åriga damen sa?
Svärmor sa alltid till min sambo att han inte får säga något när det var anhörigträff. Men när nu det ena och det andra försvann då gick han dit. Och det var många där som klagade då.
Dom som städer där och tvättar för dom gamla går under hemtjänsten. Dom gamla betalar varje månad för det. Men så som hos svärmor så längde dom duschtraperiet och en hylla i badrummet för att det var enligt dom smutsig. Att man tvättar då är väl ett frågetecken för dom.
Lika bra va det förra julafton. Flera hade hämtat sin gamla mor eller far men när dom kom sent på kvällen kom dom inte in i huset. Låset var bytt, nyckeln hjälpte inte.
Så sa dom efteråt att det hängde en lapp om det bredvid hissen..... Vad hjälper det när man står utanför huset och hissen är inne. Och om dom säger något till så gamla människor så får man det säger många gånger och visar allt eller informerar anhöriga.
Igår eller förrgår skrev "Blondie" en artikel om ett äldreboende där hans mamma är. .
Men det finns också dom som är bra men dom är inte många. För en eller två veckor sedan såg vi på TV ett äldreboende här på västkusten. Sambon och jag sa direkt dit går vi gärna.........
Elisabeth