|
Lateralus
09-10-2015, 12:25
Hej! Jag är ny på detta forum efter rekommendation om att här finns de med den bästa kollen. Jag har ett äppelträd (Gravensteiner) som sannolikt planterades i samband med att huset byggdes 1936. Det har hållits välklippt och skött med bred krona och ca 4 meter högt. Det har fram till i fjol givit riklig skörd med stora välsmakande äpplen. I år har det enbart enstaka äpplen och bladen ser inte kul ut. Jag har tänkt att det nog är nån säsongssjuka som slagit till och normalt sett så har varannan skörd varit mindre i omfattning tidigare år. En dag när jag råkade knuffa på trädet så gav det med sig och flyttade sig utan större kraft från min sida. Jag kan lätt få det i gungning. Det känns som om rötterna är avkapade strax under marknivå när jag gungar det. Jag kan inte påminna mig att det varit så instabilt tidigare. Vad kan ha hänt? Kan man göra något för att få det att "sitta fast" i marken igen eller ska jag ta in en arborist för att få bort trädet? Stammen är lite hålig här och där men inga större skador som jag kan se. Nere i marknivå är barken borta på ena sidan trädet. Det är lerjord i hela området. Jag vill gärna ha ett träd just på den plats där trädet idag står, det ger skugga till altanen. Om det visar sig att trädet inte går att rädda kan jag då plantera ett nytt träd på exakt samma ställe efter att gamla rötter är borttagna. Jag hörde att marken kan vara helt urlakad på näring där ett gammalt träd stått, stämmer det? Ledsen för lång post, tacksam för alla svar jag kan få!  Trevlig helg! //Daniel
Huggorm
09-10-2015, 12:45
Säkert sork, de har haft ett bra år och äter upp rötterna helt enkelt. Du borde kunna känna tunnlar i marken när du går omkring i såna fall, och kanske se utgångshål.
För att hjälpa trädet bilda nya rötter kan man vattna under växtsäsongen och ta bort gräset under kronan så konkurrensen om vatten och näring försvinner. Men ett gammalt träd återhämtar sig ändå aldrig riktigt från en sådan attack.
Lateralus
09-10-2015, 12:54
Tack för svaret, jag ska hem och leta efter sorken. Jag tror dock inte att det är sork eftersom jag aldrig nånsin sett tecken på sork eller hört grannar prata om det trots att jag bott på platsen i snart 40 år.
Mina grannar hade ett mindre äppelträd (dock lika gammalt som mitt) som gav upp och ramlade förra hösten. När vi plockade bort det så märkte vi att roten hade "lösts upp" och gått av 3-4 dm ner i jorden. Vi såg dock inga tecken på gångar eller sork.
Gunilla T
09-10-2015, 14:32
Om du inte hittar spår av sork så kan det vara ett angrepp av den fruktade honungsskivlingen , en svamp som ger sig på levande ved. Gamla träd blir mer försvarslösa mot allehanda fiender.
Kolla vid rötterna och under barken på trädet om du hittar myzelsträngar, de är svarta och liknar skosnören, det luktar svamp om du gräver runt trädet.
Tyvärr finns inget att göra om det är honungsskivling, bara att ta bort trädet. Tyvärr går det inte att plantera nytt där äppelträdet har stått eftersom marken är infekterad av svampen.
Hoppas att det inte är honungsskivling som attackerat ditt träd, krävs en sanering för att bli av med den.
CITAT (Lateralus @ 09-10-2015, 13:25)  Jag vill gärna ha ett träd just på den plats där trädet idag står, det ger skugga till altanen. Om det visar sig att trädet inte går att rädda kan jag då plantera ett nytt träd på exakt samma ställe efter att gamla rötter är borttagna. Jag hörde att marken kan vara helt urlakad på näring där ett gammalt träd stått, stämmer det? Halaj! Inte för att jag har järnkoll, men lite funderingar iaf. Om jag förstått rätt hämtar inte trädet någon näring att tala om ur jorden, utan vatten och mineraler. Sitt byggmaterial hämtar den från luften (koldioxid =>kol +syre, genom fotosyntes). Kolet blir ved och blad och äpplen och syret släpper den ut i luften. Mineralerna är återvinningsbara genom vedeldning. Mineralerna blir kvar när vedpannan är utbrunnen. Kallas vedaska. Så om du bestämmer dig för att plantera ett nytt träd kan det vara en ide att strö ut en massa aska i marken, på ett område så stort man kan tänka sig att rötterna växer. Om du inte eldar med ved själv har du säkert grannar som gör det, som du kan tigga av. //T
Huggorm
09-10-2015, 15:34
Problemet med att plantera ett nytt äppelträd på samma plats där det tidigare stod ett är så kallad "jordtrötthet". Man vet inte exakt vad det beror på, men det handlar snarare om bakterier och nematoder än mineralbrist.
CITAT (Huggorm @ 09-10-2015, 16:34)  Problemet med att plantera ett nytt äppelträd på samma plats där det tidigare stod ett är så kallad "jordtrötthet". Man vet inte exakt vad det beror på, men det handlar snarare om bakterier och nematoder än mineralbrist. Halaj! Jätteintressant! Hade inte en aning! En snabb googling ger att jordtröttheten gäller mest när man planterar ett likadant träd på samma plats. Det skulle alltså kanske funka om man tar ett annat trädslag, som inte är släkt med äpple. Här tarvas kunskaper i linnès klassificeringar av växter. Det kan jag ingenting om. //T
Huggorm
09-10-2015, 16:57
Det gäller väl hela rosfamiljen, där bland annat rosor, äpple, päron, plommon och diverse bärbuskar ingår. Men jag vet inte om det fungerar över artgränserna, eller om det är olika jordtrötthet för exempelvis rosor och äpple. Sedan vet jag inte hur det blir om man skulle plantera ett nytt träd som är en klon av det gamla? Sticklingsförökade bärbuskar till exempel.
Gunilla T
09-10-2015, 17:11
CITAT (Tapio @ 09-10-2015, 16:12)  Halaj!
Inte för att jag har järnkoll, men lite funderingar iaf. Om jag förstått rätt hämtar inte trädet någon näring att tala om ur jorden, utan vatten och mineraler. Sitt byggmaterial hämtar den från luften (koldioxid =>kol +syre, genom fotosyntes). Kolet blir ved och blad och äpplen och syret släpper den ut i luften.
Mineralerna är återvinningsbara genom vedeldning. Mineralerna blir kvar när vedpannan är utbrunnen. Kallas vedaska. Så om du bestämmer dig för att plantera ett nytt träd kan det vara en ide att strö ut en massa aska i marken, på ett område så stort man kan tänka sig att rötterna växer. Om du inte eldar med ved själv har du säkert grannar som gör det, som du kan tigga av.
//T Visst hämtar växter näring ur jorden, om de inte skulle göra det så fyller det ingen funktion heller att strö ut aska på marken. Förutom kol, syre och väte krävs ett antal näringsämnen för att växterna skall utvecklas, vi gödslar jorden för att växterna skall hämta den näring de behöver ur marken. Visst kan man återanvända aska om man vet dess ursprung men aska måste användas sparsamt eftersom den är basisk och förändrar jordens pH värde. "En massa aska" skulle jag aldrig våga sätta där jag vill att något skall växa, de flesta växter trivs bäst vid pH omkring 6 - 7 vid pH värde 8 och över blir marken obrukbar (Källa : Den goda jorden förf. Philippe Plöninge) Aska innehåller heller inget kväve som är ett viktigt näringsämne för all växtlighet.
Hej
Jag tycker om att Jordtröttheten är att finns i jorden nematoder svampen o bakterie. de kan attackera nya plantering växter som är samma familj med dåligt träd som ta ut. de ger dåligt växt plus dåligt blommor.
H. Bassam
Lateralus
09-10-2015, 23:01
Oj vad mycket spännande info! Svårt att veta vad som är bäst om man nu vill plantera nytt på samma plats. Kanske ta ett helt annat slags träd (ek tex) och preparera marken med ny fin jord med bra näringsvärden och sen toppa med lite aska från en björk för säkerhets skull  Skämt åsido. Jag kollade nu lite mer noga och kan inte se tecken på varken sork eller hongungsskivling. Jag tror att trädet helt enkelt har ruttnat inifrån. Frågan är varför, är det normalt att 80 år gamla äppelträd "självdör" eller kan jag/tidigare generationer ha gjort nåt fel? [attachment=83794:DSC_1075.JPG]
Huggorm
10-10-2015, 06:31
Ser ut på bilden som om barken är skadad och veden under rutten. Att det är just i marknivå kan eventuellt bero på att man kört på trädet med gräsklippare. Det ser i alla fall ut som om trädet börjar närma sig "livets slutskede". Jag skulle nog plantera ett nytt träd snarast, så att det kan ta över när detta slutligen dör helt.
Gunilla T
10-10-2015, 06:39
Ja, det där trädet har nog nått livets slutskede.
....och vill du plantera ek så ska du inte strö ut aska, ek växer i kemiskt sur jord.
Hej Ålder spelar mycket roll för motståndskraft mot insekter o sjukdom. som de finns i jorden o luft hela tiden. men insekter o sjukdom kan inta attackera unga växter och växter som har bra skötsel. på grund att de har starka kroppen.
Obs så vi säger alltid om gamla träd haft skadad på grund av dåligt skötsel. att vi behöver ta bort den. o byta på ung växt från andra familjen. för att insekter o sjukdom som finns i jorden passar de här sorter som finns.
H.Bassam
Det är inte så att det har varit kraftig beskärning av trädet tidigare? Tycker det ser ut som resterna av en beskärning där vid marken, fast jag kan ha fel. I alla fall kan kraftig beskärning, där trädet inte klarar av att valla över skadan, leda till att röta går in och så småningom tar livet av trädet.
Hej
Lite ask är bra . för att svampen tycker inte om ask. h.Bassam
Lateralus
10-10-2015, 17:45
CITAT (jegi @ 10-10-2015, 12:50)  Det är inte så att det har varit kraftig beskärning av trädet tidigare? Tycker det ser ut som resterna av en beskärning där vid marken, fast jag kan ha fel. I alla fall kan kraftig beskärning, där trädet inte klarar av att valla över skadan, leda till att röta går in och så småningom tar livet av trädet. Jo, så kan det säkert vara. Det finns ett par ställen på stammen där det ser ut som stora grenar har tagits bort. Det är som hål/kratrar med rugglig kant på flera ställen så jag gissar att beskärning säkert har gjorts rätt hårt.
CITAT (Gunilla T @ 09-10-2015, 18:11)  Visst hämtar växter näring ur jorden, om de inte skulle göra det så fyller det ingen funktion heller att strö ut aska på marken. Halaj! Det är skillnad på växter och växter. För länge sen länkade någon här till ett vimeoklipp där man hade gjort ett experiment. Man vägde jord extremt noggrant, la det i en stor kruka med ett trädfrö. Krukan fick sitta i fem(?) år. Trädet vägde tiotals kilo till slut. Man återvägde jorden. Den hade minskat något ynka gram i vikt. Jag har letat efter videon vid flera tillfällen, men kan inte hitta den! Blir jätteglad om någon vet vad den heter. Det var ett klipp ur någon slags dokumentär/infotainmentfilm. //T
Huggorm
12-10-2015, 14:56
Tja, kväve är ju inte så tungt. Fosfor är lite tyngre, kalium är en metall men den flyter. I gengäld har kanske trädet tappat ett och annat löv som hamnat i krukan och återgått till jorden med kol från luftens koldioxid.
Hej
( återgått till jorden med kol från luftens koldioxid) är det naturligt. men växter behöver ibland lite näring so fattas med tiden.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|