Full version: Agave
Brkie
Hej,

Har några agave växter som jag har i kruka. Den ena är Agave americana "Mediopicta Alba" och de andra två är liknande fast utan några mönster på bladen. Nu undrar jag hur det är med att ha dem i fönsterkarmen (element under), ca 22 grader i bostaden. Hur ofta ska de vattnas? Kaktus näring eller flytande växtnäring? Andra tips? Bladen blir gula på dem och och de brukar jag klippa bort, kan det vara för att det är "för varmt" pga elementen?

Tack på förhand
sparvuggla
CITAT (Brkie @ 09-10-2015, 16:15) *
Hej,

Har några agave växter som jag har i kruka. Den ena är Agave americana "Mediopicta Alba" och de andra två är liknande fast utan några mönster på bladen. Nu undrar jag hur det är med att ha dem i fönsterkarmen (element under), ca 22 grader i bostaden. Hur ofta ska de vattnas? Kaktus näring eller flytande växtnäring? Andra tips? Bladen blir gula på dem och och de brukar jag klippa bort, kan det vara för att det är "för varmt" pga elementen?

Tack på förhand

Då du inte fått svar så ......
Agave är tåliga, men element är absolut inte bra, därför får du gula blad som du säger, helst ska dom övervintra svalt och ljust upp till högst 15 grader. Tål även lite frost utan att ta skada. Under vinter bara liten vattenskvätt kanske en gång i månaden. (utan element under) Sommartid mer och mycket sol och värme. Lite näring sommartid då och då, på vinter ingen näring.
Det finns sorter som kan klara sig utomhus också i södra Sverige. Men ska aktas för väta och fukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon