Full version: Skadedjur på fikus
Angellore
Hej! Jag har skaffat en benjaminfikus (läs träd) och har nu märkt nät på jorden, små små kryp, tror dom var vita som kröp omkring. På undersidan av bladen sitter något vitt som när man tar i den blir som en gegga vilket jag antar är ägg. Är rätt säker på att det är ullöss efter lite googlande.

Min fråga är då: Mitt träd är 2,5-3 meter högt och brett. Det fungerar inte att hålla på och spraya enskilda blad så jag undrar om jag kan använda provado på det fast min 1,5 åring tycker om att rycka blad från den? Blir det giftigt / irriterande för honom? Jag kan kanske flytta den till annan plats där den kan stå i karantän från honom om det skulle behövas. Vad skulle ni gjort?

Tacksam för svar! MVH Sandra

Och hur lång tid tror ni det tar för krypen att dö / giftet att försvinna ut ur plantans system så jag kan flytta tillbaks den igen?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är ullöss så sitter de även på rötterna och de brukar inte dö av provado. Om det är nyligen du köpte plantan så skulle jag reklamera den alt slänga och köpa ny, ullöss kan kräva rejält lång behandling med medel regelbundet och även då är det ingen garanti man får bort dem.

Är dock lite osäker på om det är ullös för din beskrivning låter inte som ullöss kanske du kan ta bilder flera stycken och gärna närbilder på ohyran?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon