fritteb
Hejsan panelen!

Jag ska snart till att sätta ny häck och har bestämt mig för måbär.

Nu har jag hört att man ska sätta 3 plantor per meter, men i övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Hur breda/djupa hål ska jag gräva? Ska jag grunda hålen med matjord? Behöver plantorna, som är krukodlade, något stöd el. dylikt?

Tacksam för alla råd jag kan få!

Mvh Fredrik
Mi70
Har aldrig satt en måbärshäck någon gång, men har en! Min erfarenhet är att de är mycket tåliga, så säkert funkar det med bra jord och lite långsamverkande gödsel. Du får säkert bäst resultat om du gräver ett dike för hela raden häck, än gropar för varje planta. De gillar öppen jord runt fötterna. Du kan också tukta plantorna HÅRT för en häck som är bred vid basen och blir smalare upptill, så får hela häcken ljus. Måbär funkar bra att föröka genom att bara ta avklippta grenar och sätta i GOD och lucker jord direkt. De tar sig ofta, har ökat på min häck på det sättet flera gånger! tongue.gif
MRLINDELL
Börja med att gräva 1 1/2 spade bred & djup fåra till häcken. Köp hem en bal torv per 3 meter. Resten bör vara jord blandad med torv, vanlig planteringsjord duger, lägg inte gödsel i fåran.

När plantorna kommer så ställ dem i vatten medan du planterar. De har ofta gröna fina skott på kanske 1 cm nu.

Tag en planta i taget och veckla ut roten nedåt, klipp av för långa rötter så att de ligger rakt ner. Sätt plantan ungefär som du planterar en Ros, dvs med förgreningen 5-10 cm under jord så att flera kvistar tittar upp.

Tryck till plantan med händerna när du planterar. Vattna ordentligt. ORDENTLIGT!

Dagen efter klipper du ner Måbären till hälften ungefär, den skall skråklippas direkt.

Vattna igen & igen. Ge dem rikligt med vatten i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon